Overslaan en naar de inhoud gaan
Overslag Amsterdam

Containeroverslag Amsterdam daalt met 31,6 procent

De overslag van de havens in het Noordzeekanaalgebied – Amsterdam, IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad – daalde in het eerste halfjaar van 2020 met bijna 11 procent ten opzichte van 2019. Daarmee is de invloed van de wereldwijde coronacrisis op de overslagcijfers onmiskenbaar. Opvallend: in Zaanstad was er sprake van stijging van 15,3 procent tot 84.000 ton.

Dat meldt Port of Amsterdam.

Het eerste halfjaar is er 48,7 miljoen ton overgeslagen in de vier havens. Vorig jaar was dat nog 54,6 miljoen ton. Voor IJmuiden was de daling gering: met 3,4 procent daalde het tot 8,76 miljoen ton. In Beverwijk was de daling fiks groter: het overslagvolume daalde daar met 44,3 procent tot 194.000 ton.

In de Amsterdamse haven is de overslag alleen maar gedaald: van 45,2 miljoen ton ging het naar 39,8 miljoen ton dit jaar: een daling van 12 procent. De daling is breed, zowel in natte en droge bulk als in containers. De overslag van natte bulk daalde met 5,1 procent van 26 miljoen ton naar 24,7 miljoen ton. De droge bulk maakte een scherpere val, met 21,2 procent, voornamelijk door de daling van steenkool. Die daling is wel scherper gemaakt door een scherpe groei in 2019. De overslag van granen daalde met 15,4 procent en ook met 18,2 procent minder stukgoed was daar sprake van een terugval. De overslag van containers daalde het sterkst met 31,6 procent. Die daling is voornamelijk voor rekening van het coronavirus: de ladingstroom containers steeg namelijk alleen maar de afgelopen jaren. Dat kwam vooral door shortsea lijndiensten, maar die waren nu stil komen te liggen.

Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam: “Voor het eerst in jaren is er sprake van een daling van de overslag in onze haven en die is meteen significant. Toch zijn wij niet pessimistisch. Onder moeilijke omstandigheden hebben wij in het eerste half jaar getoond hoe cruciaal de haven is voor de regio en voor het land. Als vitale infrastructuur hebben wij onverkort het scheepvaartverkeer afgewikkeld en ladingstromen verwerkt. Daarmee hebben wij bijgedragen aan het draaiende houden van de samenleving en de economie”. Overtoom wijst erop dat vooral distributieklanten een druk half jaar achter de rug hebben en dat de markt voor transportbrandstoffen zoals benzine en kerosine ook weer aantrekt.

Hoe het komende half jaar er uit gaat zien, kan Overtoom niet voorspellen: daarvoor is de impact van het coronavirus nog te onzeker en de markt te grillig. De verwachting is wel dat de volumedaling voor het hele jaar beperkt zal blijven tot het niveau van de eerste jaarhelft.

leaderboard