Overslaan en naar de inhoud gaan
bunkeren varo energy
Archieffoto Varo Energy

Clementie voor de binnenvaart met bijmengverplichting

De Tweede Kamer eist extra zorgvuldigheid met de verplichte bijmenging van biobrandstoffen voor de binnenvaart. Een motie van deze strekking van de Kamerleden Bisschop (SGP) en Alkaya (SP) is gisteren aangenomen. Daarnaast vragen ze in een tweede aangenomen motie om de bijmengverplichting voor de binnenvaart niet te handhaven ‘zolang de veiligheid, geschiktheid en duurzaamheid’ niet gegarandeerd zijn.

Beide Tweede Kamerleden stellen met succes dat de straks verplichte bijmenging van biodiesel specifieke risico’s met zich mee kan brengen voor scheepsmotoren en dat daarover nog geen gericht onderzoek heeft plaatsgevonden. Bovendien zal er sprake zijn van een prijsverhoging, waardoor er bij verschillen met de ons omliggende landen al snel zogenoemd ‘bunkertoerisme’ zal ontstaan. Bunkerbrancheorganisatie NOVE vreest dat 40 tot 60 procent van het huidige bunkervolume uit ons land zal ‘weglekken’, waardoor het beoogde CO₂-effect niet wordt bereikt en dat vele stations moeten sluiten.filter

FAME

De biobrandstof die meestal wordt bijgemengd, is FAME (Fatty Acid Methyl Ester). Zodra de temperatuur zakt tot een paar graden boven nul, kristalliseren de monoglyceriden in de FAME uit. Dit vormt een witte substantie die het brandstoffilter verstopt. Het goedje bederft snel en kleurt dan zwart. In tegenstelling tot vlokken in de diesel, heft dit probleem zichzelf bij het stijgen van de temperatuur niet meer op. De substantie blijft onderin de tank liggen en komt uiteindelijk in het filter terecht.

leaderboard