Overslaan en naar de inhoud gaan
kramer group
foto: Kramer Group

City Gate Maasvlakte voor betere doorstroming containers

Het verbeteren van de doorstroming van containers in de Rotterdamse haven én het verminderen van het aantal vrachtwagenkilometers op de A15 richting Maasvlakte. Met deze twee doelen voor ogen heeft de Rotterdamse Kramer Group de City Gate Maasvlakte opgezet. Vaste binnenvaartdiensten, tussen de Eemhaven en de deepsea containerterminals, met betrouwbare afhandeltijden zorgen voor een voorspelbaar binnenvaartproduct.

Sinds begin 2018 heeft Kramer het City Gate Maasvlakte concept succesvol getest met RWG en de Danser Group. Drie keer per week vaart de binnenvaartdienst punt-punt op dit traject. Het bundelen van volumes biedt grote voordelen voor RWG, Kramer en Danser én levert een win-win op voor alle partijen. De grotere volumes en toegenomen call sizes vergroot de afhandelingsbetrouwbaarheid hiermee.

Andre Kramer CEO van de Kramer Group legt uit: “Binnenvaartschepen die niet op tijd afgehandeld kunnen worden op de Maasvlakte of niet voldoen aan de call size-verplichtingen van de deepsea terminals kunnen hun containers lossen op City Gate Maasvlakte. Kramer zorgt in nauwe samenwerking met de deepsea terminals dat deze containers alsnog op vaste afvaarten worden bijgepland. Dit levert een positieve bijdrage aan de doorstroming van containers in de Rotterdamse haven”.

Congestie

De afgelopen maanden heeft de haven te kampen met vertragingen. Veel binnenvaartschepen lopen tijdens hun rondgang door de haven vertraging op vanwege het aanlopen van meerdere terminals. Door deze congestie is de planning van schepen complex en sluiten de afhandeltijden bij de terminals niet altijd op elkaar aan.

In plaats van wachten op een suboptimale afhandeltijd kunnen schippers ervoor kiezen containers te lossen bij City Gate Maasvlakte. Zo kan de schipper alsnog eerder aan zijn reis naar het achterland beginnen en het aantal roundtrips op peil houden. Een soortgelijk initiatief heeft Hutchison Ports ECT genomen in de vorm van een tijdelijk depot; het zogeheten Barge Transferium Maasvlakte aan de Hartelhaven.

Binnenvaartshuttle

Tegelijkertijd met zijn pendelpilot samen met RWG voert City Gate Maasvlakte verkennende gesprekken met andere deepsea terminals. Inmiddels is Kramer ook met hen soortgelijke proposities aan het lanceren. Zo is deze week een dagelijkse binnenvaartshuttle tussen de Eemhaven en beide APM Terminals gestart. Een groeiend aantal rederijen toont interesse in het City Gate Maasvlakte concept. De Ocean Network Express (ONE) heeft onlangs Kramer City als depot gekozen in de Eemhaven. Mede hierdoor ontstaat een nieuwe draaischijf voor volle en lege containers op City Gate Maasvlakte.

leaderboard