Overslaan en naar de inhoud gaan
Michael Zevenbergen, secretaris gevaarlijke stoffen en veiligheid van het CBRB, informeert inspecteurs over de wijzigingen in het ADN-2019.
Michael Zevenbergen, secretaris gevaarlijke stoffen en veiligheid van het CBRB, informeert inspecteurs over de wijzigingen in het ADN-2019. Foto CBRB

CBRB stopt met ADN-app

De ADN-app voor de tankvaart verdwijnt. Al zes jaar beheert het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart deze app samen met TransFollow, die in nauwe samenwerking tussen deze partijen tot stand is gekomen. Een handige app met circa 1800 actieve gebruikers, maar die noodgedwongen per 30 juni 2019 stopt.

De techniek achter deze app voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren is niet alleen verouderd. Er zijn ook grote inhoudelijke wijzigingen op komst, vanwege vele veranderingen binnen de ADN 2019-versie.

Dat maakt het noodzakelijk om het hele project min of meer opnieuw vorm te geven met TransFollow. Dit om er voor te zorgen dat de app ondersteund zou kunnen blijven worden door Android en Apple-systemen. Zowel achter de schermen, de techniek opnieuw opbouwen, maar ook bij het bijhouden van de app maakt dat er veel werk te verzetten zou zijn.

De directie van TransFollow heeft vorig jaar echter al aangegeven dat zij zich vooral willen richten op het wegvervoer en heeft het CBRB gevraagd om naar mogelijkheden te kijken om de app over te nemen of op een andere manier na te denken hoe de toekomst verder zeker gesteld zou kunnen worden.

Kostenneutraal

Om deze reden heeft het CBRB met een aantal leden en partners diverse gesprekken gevoerd om te onderzoeken of er een mogelijkheden gevonden zouden kunnen worden om een kostenneutraal model te vinden waarbij de ADN-app door zou kunnen gaan, op een nieuw fundament. Ondanks ‘stevige inspanningen’ is dit mislukt, gezien de hoge ontwikkelingskosten in verhouding tot het aantal betalende gebruikers.

De ADR-app zal wel blijven bestaan. Hiervan worden de data wel geüpdatet en deze app zal zeker de komende twee jaar nog door TransFollow worden ondersteund. Er zijn intussen meer chauffeurs dan schippers die de app gebruiken.

 

leaderboard