Overslaan en naar de inhoud gaan
slurink
Bunkerstation Slurink Amsterdam. Archieffoto
NOVE voorziet in brandbrief massaal bunkertoerisme

Bunkersector trekt weer aan de bel over bijmengen

De Nederlandse bunkersector, verenigd in NOVE binnenvaart-visserij, heeft weer een brandbrief gestuurd aan leden van de Kamercommissie voor IenW. Aanleiding vormt het Ontwerpbesluit Energie en Vervoer, dat momenteel ter beoordeling voorligt bij het parlement. Daarin is onder meer opgenomen dat de binnenvaartbranche een CO₂-reductie van 6 procent krijgt opgelegd vanuit de FQD, een Europese verplichting.

De regelgeving is echter zo ingestoken dat de individuele brandstofleverancier in de binnenvaart zelf verantwoordelijk is voor de reductieverplichting. Die kan worden ingevuld door het bijmengen van hernieuwbare brandstoffen of middels de inkoop van Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE); administratief dus.

Direct gevolg is dat door de gestegen prijzen van de HBE’s, de brandstofprijzen de pan uit zullen rijzen in Nederland, terwijl dit in de buurlanden niet het geval is. Dat komt omdat zij de FQD-verplichting op een andere manier inrichten, waardoor de hele vervoerssector de verplichting op zich neemt.

Hoewel het ministerie aangeeft dat ook de buurlanden wel degelijk met een verhoging van de prijs te maken zullen krijgen, zijn de marktdeskundigen van de binnenvaartbunkering-achterban daar niet van overtuigd. Zij vrezen dat de binnenvaartschepen (waarvan al tenminste 70 procent geregeld in het buitenland vaart) massaal over de grens gaan bunkeren, waardoor de bunkerinfrastructuur in Nederland feitelijk verloren zal gaan.

Acties

Sommige NOVE-leden denken zelfs aan acties, zoals een tijdelijke leverstop. Al was het maar om aan te geven hoe belangrijk de bunkersector in Nederland is voor de logistiek in het algemeen en de binnenvaart in het bijzonder. Alle hoop is nu gevestigd aan de Tweede Kamerleden om voldoende garanties af te dwingen dat er geen ‘bunkertoerisme’ zal ontstaan of anderszins en de regeling dan terstond stop te zetten. Daarnaast blijft NOVE in gesprek met het ministerie om alsnog tot een oplossing te komen.

leaderboard