Overslaan en naar de inhoud gaan
Brusselse binnenhaven doet het niet zo slecht
Archieffoto Haven van Brussel

Brusselse binnenhaven doet het niet zo slecht, ondanks ‘corona’

Het vervoer over water werd ook in de haven van Brussel gedurende de eerste helft van dit jaar sterk beïnvloed door de wereldwijde Covid 19-pandemie. De schade werd nog eens verergerd door de lockdown, die alle economische sectoren zwaar troffen. Desondanks bleef de Brusselse binnenhaven zoals alle andere Belgische havens en waterwegen gedurende de hele coronacrisis die nog voortwoedt, open en volledig operationeel.

JAN SCHILS

Het goederenvervoer daalde met 13 procent in de eerste zes maanden van dit jaar, tegenover 2019 dat een recordjaar was voor de Brusselse haven. In totaal werden 2,4 miljoen ton goederen vervoerd, hetgeen een achteruitgang was van 351.000 ton. De globale trafiek daalde minder sterk (-4 procent) dankzij het goed lopende transitverkeer (+31 procent). Deze transitprestaties moeten wel worden gerelativeerd, vanwege de slechte resultaten in 2019 als gevolg van de lage waterstanden op een aantal Europese waterwegen.

Ondanks de tegenvallende resultaten tijdens het eerste halfjaar wijst alles erop dat het herstel wel degelijk al is begonnen. Zo werden de maanden maart, april en mei bijzonder zwaar door de gezondheidsmaatregelen getroffen, maar kwam er in juni een spectaculaire vooruitgang vergeleken met dezelfde maand vorig jaar, met een stijging van 11 procent ten opzichte van 2019.

Voedingsmiddelen

Alle industriële sectoren die in de haven van Brussel aanwezig zijn, hebben in de eerste helft van 2020 een achteruitgang gekend met uitzondering van de voedingsmiddelen en landbouwproducten. De blakende gezondheid van de twee sectoren die het minst door de lockdown werden getroffen (de voedingszaken moesten niet gedwongen sluiten) is een aanvullend bewijs dat de haven van Brussel belangrijk is voor de bevoorrading van de hoofdstad en omgeving. Tegelijkertijd wordt hiermee ook aandacht besteed aan de vermindering van de nadelige milieu-impact van het goederenvervoer. 

staatje 

 

leaderboard