Overslaan en naar de inhoud gaan
wissing
Federaal verkeersminister dr. Volker Wissing. Foto BDB

Bondsminister ziet de binnenvaart graag als hét vervoermiddel

De binnenvaart kan een fundamentele bijdrage leveren aan de leveringszekerheid van de industrie en de bevolking in Duitsland, bijvoorbeeld met betrekking tot het momenteel noodzakelijke extra transport van steenkool naar de elektriciteitscentrales om stroom op te wekken en daarmee de Duitse gasreserves te sparen.

Op een gezamenlijke evenement van politici, binnenvaart en binnenhavens afgelopen week in de Belgische ambassade in Berlijn brak federaal verkeersminister dr. Volker Wissing (FDP) in zijn toespraak dan ook een lans voor de binnenvaart: “Krachtig, veilig en emissiearm. Dat zijn eigenschappen die we zoeken voor modern goederenvervoer. En dat is nu al kenmerkend voor het binnenvaartschip – althans voor een groot deel.”

“Eén ding is in ieder geval duidelijk: milieu- en klimaatvriendelijke logistiek kan niet zonder binnenvaart. Om het binnenvaartschip voor nog meer bedrijven hét vervoermiddel te laten worden, moet het nog efficiënter, duurzamer en digitaal worden”, aldus Wissing.

“Het schip-vaarwegsysteem heeft grote en onbenutte capaciteitsreserves. We moeten hier nog meer gebruik van maken – en meer vrachtverkeer naar vrachtschepen verschuiven. De vaarweg is bijvoorbeeld voorbestemd om vrachtverkeer over langere afstanden af ​​te handelen. Dit potentieel moeten we blijven benutten, vooral om de wegen te ontlasten', legde de minister op het evenement uit aan zo'n honderd gasten, waarbij hij als voorbeelden groot- en zwaar transport aanhaalde.

leaderboard