Overslaan en naar de inhoud gaan
min
Minister Cora van Nieuwenhuizen.

BLN: ‘Vergroening op basis van bestaande aandrijvingen’

In een brief aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vraagt de brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer garanties om de gewenste vergroening van de sector met de bestaande vloot te kunnen realiseren.

"De gelijkwaardigheid van nieuwe motoren met een type-goedkeuring en van motoren die zijn aangepast, bijvoorbeeld door naschakeltechniek, is essentieel voor de vergroening van de binnenvaart en moet door de overheid erkend worden", zo stelt de belangenorganisatie voor de binnenvaart. Vorige week sprak BLN-Schuttevaer nog uitgebreid met de minister over de positie van de binnenvaart.

Uit de brief: “De door de sector en overheid gewenste vergroening van de binnenvaart zal voor het belangrijkste deel gerealiseerd moeten worden met bestaande vloot en op basis van de bestaande aandrijvingen. Met behulp een retrofit en van filters zullen de emissies van onder meer NOx en fijnstof moeten worden teruggebracht”. Een geslaagde E3-meting moet leiden tot opname van de emissiecategorie in het certificaat van onderzoek van een binnenvaartschip. BLN-Schuttevaer vindt dat dit nog dit jaar voor Nederland geregeld moet zijn.

Bijmengen

Bestaande scheepsmotoren gaan lang mee, zo stelt BLN. “Het is van belang als we de CO₂-reductie willen versnellen om dat voor een belangrijk deel met bestaande schepen en aandrijvingen te doen. Het gebruik van hernieuwbare biobrandstof is voor bestaande motoren een quick win”. Opnieuw uit de brief: BLN-Schuttevaer en Centraal Bureau voor Rijn- en Binnenvaart (CBRB) willen in het kader van het klimaatakkoord voor de binnenvaart de eerste slag maken in de reductie van CO₂ door het bijmengen van hernieuwbare biobrandstoffen aan de gasolie. Op weg naar klimaatneutraal in 2050 zou in 2030 circa 40 procent gereduceerd kunnen worden. Dat is beter voor het klimaat en van groot belang voor onze concurrentiepositie ten opzichte van weg en spoor”.

 

leaderboard