Overslaan en naar de inhoud gaan
din
Archieffoto InterStream Barging

Binnenvaarttankers in trek als drijvende opslag

In de ARA-havens worden hoe langer hoe meer binnenvaarttankers ingezet om olieproducten op te slaan. Ze moeten rustig in de havens te blijven liggen, en niet naar een bepaalde bestemming varen. De dagtarieven voor de tankers stijgen. Dit is het gevolg van de ingestorte markt voor olieproducten, wederom een gevolg van de coronavirus-epidemie.

JUDITH STALPERS

Over de hele wereld staan vliegtuigen aan de grond, liggen fabrieken stil en pendelen mensen niet meer, maar blijven massaal thuis als gevolg van de Covid-19 pandemie. De vraag naar ruwe olie, kerosine, diesel en benzine is daardoor gigantisch gekelderd, gehalveerd naar sommige schattingen.

De oliemarkt was toch al zwaar belast, omdat olieproducenten met elkaar ruzie maken en weigeren hun productie aan de vraag aan te passen. Raffinaderijen produceren er eveneens op los, hoewel Shell nu begint enkele raffinaderijen stil te leggen. Het gevolg is: de wereld verdrinkt in de olieproducten, en er is geen plaats om het spul op te bergen.

Dat is goed nieuws voor de rederijen, want de dagtarieven voor zeetankers zijn met een factor acht tot tien vermenigvuldigd. Uit pure nood wijken verladers op binnenvaarttankers uit, hoewel hun capaciteit met 2000 tot 6000 ton natuurlijk minuscuul is vergeleken met de megatankers. Met name in de ARA-havens neemt deze trend toe, maar is nog niet zo extreem doorgeslagen als bij de zeetankers.

Hoe de situatie afgelopen zondag was, schetst bevrachter InterStream Barging uit Geertruidenberg, dat zo'n 130 binnentankschepen in zijn portfolio. Quirijn Bol, business manager Clean Petroleum Products bij ISB: "Momenteel zien wij een lichte toename in de dagtarieven. Niet zo sterk als in de zeevaart. Dit zou snel kunnen veranderen, zodra opslag in binnenvaarttankers het nog enig overgebleven alternatief is".

leaderboard