Overslaan en naar de inhoud gaan
holo
Holohei spreekt de zaal toe. Foto CCR
Henrik Hololei (DG Move EU) waarschuwt:

'Binnenvaart staat digitaal geïsoleerd'

Bij de lancering van het Inland Waterway Transport (IWT)-Platform, eerder deze week in Brussel, heeft directeur Henrik Hololei van DG Move (Transport) van de Europese Commissie de binnenvaart in Europa ervoor gewaarschuwd dat zij 'digitaal geïsoleerd' staat tegenover de rest van de logistieke sector, waardoor voor haar veel kansen verloren gaan. Hololei: “Dat is – op zijn zachtst gezegd – niet ideaal voor een sector die veel baat zou kunnen hebben van een modale verschuiving en van een verdere modale integratie”.

JAN SCHILS

Volgens de directeur-generaal van DG Move kunnen de voordelen van nieuwe bedrijfsmodellen en technologische innovatie in de bedrijfsvoering niet worden overschat. In de scheepvaartsector zijn er al tal van initiatieven op het gebied van digitale platforms en automatiseringsoplossingen in volle gang. “Wij werken zowel op EU- als op IMO-niveau daarvoor aan het creëren van een solide regelgevingskader”, aldus Hololei.

Met name een recente studie (DINA) heeft aangetoond, meent Hololei, hoe een gebrek aan datuminformatie over de verkeerssituatie nog steeds een probleem is voor exploitanten van binnenvaartschepen en vaarwegbeheerders.

Dit leidt volgens hem tot onnodige vertragingen, verminderde kwaliteit van service en onnodig brandstofverbruik. Hololei: “Digitale oplossingen kunnen dit echter grotendeels voorkomen. Hoewel het moeilijk is om vooraf het exacte potentieel van digitalisering te definiëren, hebben  parallelle studies in het wegvervoer rendementen aangetoond van ongeveer 10 tot 20 procent in brandstofverbruik alleen al door beter digitaal informatiebeheer. Dit zou zich vertalen in lagere prijzen voor de gebruikers, verhoogde marges en groenere en duurzamere resultaten voor iedereen.

 

Uitbreiding RIS

Om de digitalisering in de binnenvaart te verbeteren, overweegt de Europese Commissie een herziening en uitbreiding van het River Information Services -systeem [RIS], kondigde Holoei aan.

Sinds de invoering ervan in 2005 heeft de RIS-richtlijn voorzien in een duidelijke toegevoegde waarde voor het digitale beheer van het vervoer over water. Het heeft bijgedragen tot een optimaal beheer van de middelen en het gebruik van de infrastructuur en heeft ook het veiligheidsniveau van havens en rivieren in het binnenland verhoogd.

De tijd is nu gekomen voor een evaluatie van de RIS richtlijn, aldus de EU-topman.Binnenwateren kunnen de meest intelligente en efficiënte waterwegen worden en de veiligste manier van vervoer, met de beste digitale verbindingen met spoor-, weg- en deepsea- en shortsea systemen.

Hij rekende op deze nieuwjaarsbijeenkomst van de EBU en ESO tegenover de aanwezige scheepseigenaren en inland transport operators ook af met het 'fabeltje' dat Europa weinig oog zou hebben voor de binnenvaart, door erop te wijzen dat met EU-geld 55 inland navigatie projecten worden gesteund voor een bedrag van 1,8 miljard euro, waarmee  het vervoer over de binnenwateren na het spoorvervoer de meeste Europese steun ontvangt.

 

leaderboard