Overslaan en naar de inhoud gaan
‘Binnenvaart is op ligplaatsen in Mainz aangewezen’
Voldoende ligplaatsen in de Zollhafen (braakliggend gebied links van het groene eilandje) aan de linkeroever in Mainz zijn van groot belang voor een veilige Rijnvaart. Archieffoto Scheepvaartkrant
Sector benadrukt belang herstel van voldoende rustfaciliteiten in Zollhafen

‘Binnenvaart is op ligplaatsen in Mainz aangewezen’

Het enorme belang van herstel van voldoende lig- en rustplaatsen voor de binnenvaart in de voormalige Zollhafen van Mainz is afgelopen woensdag nog eens door de sector onder de aandacht gebracht van de plaatselijke en regionale overheid.

Het pleidooi voor de belangen van een veilige Rijnvaart werd ter plaatse verwoord door het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB), de BDS-afdeling binnenvaart en tal van vertegenwoordigers van de commerciële vracht- en passagiersvaart.

Al maanden hamert de BDB erop dat de Rijnvaart aangewezen is op het gebruik van de ligplaatsen in de Zollhafen van Mainz. De vereniging heeft dit steeds kenbaar gemaakt aan de federale overheid, het ministerie van transport van Rijnland-Paltz en de stad Mainz.

Voor de herontwikkeling van de voormalige haventerreinen en daaropvolgende nieuwbouw moesten de bestaande ligplaatsen aan de zuidpier tijdelijk worden opgeheven. Dat werd door de scheepvaart enkel aanvaard op voorwaarde dat er na de stadsvernieuwing op dezelfde plaats weer gemoderniseerde ligplaatsen zouden terugkomen.

“Dit was vanaf het begin gepland”, stelt de BDB in een vandaag (vrijdag) uitgegeven persverklaring. “In de tussentijd liet de ontwikkelaar van de stadswijk de scheepvaart toe, om de noordelijke pier van de haven te gebruiken voor ligplaatsen. Deze ‘tijdelijke oplossing’ zal echter binnenkort alsnog worden beëindigd - zoals overeengekomen”.

Rusttijden

De BDB geeft daarbij aan dat er al jaren een schrijnend gebrek bestaat aan veilige ligplaatsen voor de Rijnvaart, vooral ten zuiden van Keulen. “De scheepvaart is absoluut afhankelijk van veilige en geschikte slaapplaatsen. Zelfs binnenvaartschepen moeten zich houden aan werk- en rusttijden, van bemanning wisselen of medische en administratieve procedures afhandelen. Voor dit doel zijn ligplaatsen in de buurt van het stadscentrum vereist, met daarbij de mogelijkheid om op de wal te komen”.

Bovendien is de binnenvaart ook een goede klant van de regionale economie, stelt de BDB. Hetzelfde geldt voor de passagiers van riviercruiseschepen, die in Mainz de mogelijkheid hebben om de stad als toeristen te komen bezoeken. De BDB: “De locatie van Mainz is van uitzonderlijk strategisch belang voor de binnenvaart, aangezien de afmetingen van schepen en de bemanningsregels bergop veranderen. Daarom zullen op dit punt regelingen moeten worden getroffen voor de verdere reis”.

Uitlaatgassen

Opnieuw de BDB: “Met alle begrip voor de zorgen van de bevolking - vooral de bewoners in de nieuw gecreëerde buurten aan het water: het herstel van de rustplaatsen was vanaf het begin onderdeel van het stedenbouwkundig plan in Mainz. De vrees van omwonenden dat binnenschepen de lucht permanent komen vervuilen door hun uitlaatgassen, weegt niet op tegen de professionele overwegingen. Een aanzienlijk aantal schepen heeft nu bijzonder schone en stille motoren en uitlaatgasnabehandelingssystemen. De WSV is van plan om de ligplaatsen te bouwen naar de normen van vandaag, die ook walstroom mogelijk maken. Dat zorgt ervoor dat de schepen op een milieuvriendelijke manier elektriciteit krijgen, zonder een generator te hoeven gebruiken”.

 

leaderboard