Overslaan en naar de inhoud gaan
mar-grethe
Het op 14 april door een gecombineerde hekgolf van de zeevaart gekapseisde binnenschip Mar-Grethe op de Nieuwe Waterweg. De matroos verdronk daarbij. Archieffoto AS Media

Binnenvaart nieuw onderdeel kwartaalrapportages scheepsongevallen Onderzoeksraad voor Veiligheid

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) breidt zijn elk kwartaal uit te geven Rapportage Ongevallen Scheepvaart (ROS) uit met de binnenvaart. Reden hiervoor is dat de raad naast de meldingen uit de zeevaart in toenemende mate voorvallen op de Nederlandse binnenwateren op de agenda heeft staan.

“Onderwerpen als incidenten met gevaarlijke lading, kapseizen of trosbreuken komen bij zowel de zeevaart als de binnenvaart met regelmaat voor”, zo stelt de Onderzoeksraad. Er geldt voor de Onderzoeksraad geen wettelijke onderzoeksverplichting in de binnenvaart. “Maar omdat er ook uit deze voorvallen wel degelijk waardevolle lessen te trekken zijn en beide sectoren ook van elkaar kunnen leren, gaat de Onderzoeksraad meer aandacht geven aan de binnenvaartsector.”

Bewustwording

In de ROS-verslagen krijgen de Nederlandse binnenwateren en de binnenvaartsector een duidelijke plaats. Beide sectoren verschillen van elkaar, maar er blijken wel degelijk ook overeenkomsten. “Zeescheepvaart en binnenvaart maken bovendien gebruik van dezelfde binnenwateren; bewustwording van elkaar kan de veiligheid aanzienlijk vergroten”, aldus raadslid Stavros Zouridis.

leaderboard