Overslaan en naar de inhoud gaan
waal
Rijkswaterstaat

Binnenvaart luidt noodklok over diepgang Waal

De scheepvaartsector luidt de noodklok over de aanhoudend extreme lage waterstanden op rivier de Waal.

Het gemis aan waterdiepte ten opzichte van de internationaal afgesproken streefdiepte (2,80 meter) op de Waal is opgelopen naar 50 centimeter. Concreet betekent dit dat een groot Rijnschip per reis tot 500 ton lading minder kan vervoeren. Hierdoor worden per schip en per reis 15 vrachtwagens minder van de weg gehaald.

Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) heeft hierover haar zorgen geuit in een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Het COV is een samenwerkingsverband van Koninklijke BLN-Schuttevaer, het CBRB, verladersorganisatie evofenedex en de Vereniging van Waterbouwers.

Niet eens zo lang geleden lag voor het internationale scheepvaartverkeer het kritische diepgangspunt tot Keulen op de Rijn in Duitsland. Nu de vaardiepte op de Waal sterk afneemt, ligt de minst diepe locatie dichterbij: bij Nijmegen.

Bodemerosie

Het COV constateert dat de streefdiepte op de Waal van 2,80 meter (officieel overeengekomen lage rivierstand – kortweg OLR genoemd) bij lange na niet gehaald wordt. Dientengevolge blijft de bevaarbaarheid van de Waal gedurende de laagwaterperiodes achter bij die van de Rijn in Duitsland.

Het COV wijdt de huidige situatie mede aan versterkte bodemerosie en een verzuild rivierbeleid bij Rijkswaterstaat, waardoor waterveiligheid, waterkwaliteit en scheepvaart onvoldoende integraal worden benaderd.

leaderboard