Overslaan en naar de inhoud gaan
Binnenschipper klaagt haven Mainz aan
Overzichtsbeeld van het woningbouwproject rondom de Zollhafen, waar de meeste bewoners zich tegen de binnenvaart hebben gekeerd. Voor de Rijnschippers verdwijnt daarmee een belangrijke rust- en afmeervoorziening voor het gebergte. Illustratie CA Immo
Langverwacht proces om verdwenen ligplaatsen dient op 3 juni

Binnenschipper klaagt haven Mainz aan

Op woensdag 3 juni begint het proces tussen Otto Klinkenberg en Zollhafen GmbH & Co KG in het Landgericht Mainz. Binnenschipper Klinkenberg heeft het havenbedrijf uit Mainz voor de rechter gesleept vanwege het verlies van ligplaatsen in de stadshaven aan de Rijn. Het proces dat in januari dit jaar zou beginnen, was als gevolg van de coronacrisis al meerdere keren uitgesteld.

Klinkenberg, lid van de Europäische Vereinigung der Binnenschiffer e.V. (EVdB), heeft zich in persoon als klager aangediend nadat de rechtbank de oorspronkelijke klager, de EVdB, had afgewezen. Alleen natuurlijke personen kunnen klagen. Op 3 juni aanstaande zal zijn vrouw, Iris Klinkenberger, hem in het proces vertegenwoordigen. Zij is tevens voorzitter van de EVdB.

Het proces wordt juridisch en financieel gesteund door de Koninklijke BLN-Schuttevaer, omdat ook de belangen van Nederlandse schippers in het geding zijn. De Duitse beroepsverenigingen Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB) en Bundesverband der Selbständigen Abteil Binnenschiffer (BDS) houden zich afzijdig. Volgens hun rechtsmedewerkers heeft het proces geen kans van slagen.

Voor de EVdB is dit 'David tegen Goliath'-proces, zoals de vereniging het noemt, een principekwestie. Ook wanneer de kans op juridisch succes beperkt is, is het nodig om de media, burgers en politici te blijven informeren over het wel en wee in de binnenvaart. Zij moeten weten dat de binnenvaart – juist in tijden van klimaatdiscussies – mogelijkheden biedt, maar ook alsmaar tegen hindernissen moet vechten. Het proces biedt de binnenvaart een kans om aandacht te trekken.

Het probleem

Eerst verdwenen in Mainz de ligplaatsen in Zollhafen Zuid, opgeofferd aan stadsontwikkeling. Toen moesten in de zomer van 2018 ook de dukdalven aan de Nordmole in de Zollhafen eraan geloven. De stad Mainz verdient kennelijk beter aan stadswoningen dan aan schippers die in het centrum van de stad kunnen aanleggen om van daaruit hun boodschappen te doen, familiebezoeken af te leggen of personeel uit te wisselen. Voor de binnenschippers verdwenen kort voor het gebergte alweer ligplaatsen, zonder dat er voor vervanging was gezorgd.

Overal langs de belangrijke waterwegen verdwijnen ligplaatsen uit de stadscentra. Dat is ook in Keulen en Bingen het geval. In Mainz is de situatie deste schrijnender, omdat er geen alternatieven waren aangeboden. De stad, de deelstaat en de nationale regering hadden ook tevoren in overleg met de binnenschippers naar een oplossing kunnen zoeken. Dat is één van de verwijten die de EVdB in dit proces wil aanvoeren. Het acute probleem had daarmee voorkomen kunnen worden.

De EVdB roept binnenschippers op om het proces bij te wonen. Op woensdag 3 juni 2020 om 9.15 uur in het Landsgericht Mainz, zaal 324. Het dragen van een mondkapje is verplicht.

leaderboard