Overslaan en naar de inhoud gaan
Bijstandsaanvraag in woon- of feitelijke ligplaats
Centrumgemeenten binnenvaart verleden tijd

Bijstandsaanvraag in woonplaats of gemeente van feitelijke ligplaats

Binnenvaartondernemers die een extra bedrijfskrediet of een uitkering levensonderhoud willen aanvragen in het kader van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz), kunnen niet meer terecht bij een van de daarvoor - ooit aangewezen - centrumgemeenten. Ze moeten die aanvraag sinds 1 januari in de eigen woonplaats doen. Althans, als ze in die plaats hun ‘woonadres’ hebben. Als ze een briefadres hebben, moeten ze hun aanvraag indienen in de gemeente waar ze met het schip liggen.

“Het is te bizar voor woorden, maar het is helaas niet gelukt een eenduidige regeling te krijgen”, zegt Lilian van Hiele van het Steunpunt Binnenvaart. “Juridisch gezien, hebben mensen met een briefadres geen ‘vaste woon- of verblijfplaats’ en kunnen gemeenten hun aanvragen volgens het ministerie van Sociale Zaken niet in behandeling nemen. Wij hebben de discussie over alle wijzigingen van de Bbz vorig jaar op verzoek van BLN opgepakt, maar er viel op het ministerie bij voorbaat al niet meer te praten over het behoud van de aparte regeling voor de binnenvaart”, zegt Van Hiele.

lilian
Lilian van Hiele.

De Bbz-regeling is sinds 1 januari ingrijpend veranderd. De overheid wil die beter laten aansluiten bij de Participatiewet en meteen de financieringssystematiek vereenvoudigen. Gemeenten kunnen de kosten voor de Bbz-uitkeringen, kredieten en levensvatbaarheidsonderzoeken niet meer bij het Rijk declareren, naar moeten die voortaan uit de gemeentelijke ‘uitkeringenpot’ betalen. Dat moet gemeenten ook stimuleren een ‘steviger’ terugvorderingsbeleid te hanteren.

Nieuwe systematiek

“Met de nieuwe systematiek verdwijnen dus de negen voor de binnenvaart aangewezen centrumgemeenten”, zegt Van Hiele. “Zeker rondom de crisis hebben boekhouders, maar ook wij daar geregeld uitkeringen en extra kredieten aangevraagd. Het komt steeds vaker voor dat banken niets meer willen doen. Dan kan een extra Bbz-krediet (tot maximaal twee ton) een mooie oplossing zijn”.

Dat geldt eveneens voor de Bbz-uitkering voor levensonderhoud (plus woonkostentoeslag) om de periode na bij voorbeeld een ongeval of langdurige ziekte te overbruggen. Of je dát geld moet terugbetalen, wordt achteraf bepaald op basis van je jaarinkomen. De ambtenaren van die negen gemeentes kenden de binnenvaart en wisten ook dat er altijd snel gehandeld moest worden’, zegt Van Hiele.

En: “Vraag is of gemeenten, nu dat geld uit de vaak toch al krappe algemene uitkeringenpot moet komen, geld willen spenderen aan een binnenvaartbedrijf dat niet altijd een directe toegevoegde waarde heeft voor de regio. En hoe lang duurt het nu voor je aanvraag wordt opgepakt? Als je motor eruit gelopen is, of met schade op de helling ligt en zes weken op antwoord moet wachten, hoeft het vaak al niet meer”.

Zelfstandigenloket

Van Hiele adviseert ondernemers die een beroep op de Bbz willen doen bij hun gemeente direct naar de ‘Afdeling Zelfstandigen’ te vragen. Zij zegt: “We hebben de afgelopen maanden, op uitnodiging van landelijke organisaties van gemeenteambtenaren, een aantal presentaties gegeven over de binnenvaart en de specifieke omstandigheden van varende ondernemers. De meeste mensen waren zeer geïnteresseerd en staan ook echt klaar om te helpen.  Andere gemeenten geven aan de kennis liever regionaal te clusteren en de aanvragen dan uit te besteden. Ook prima”.

Voor mensen met een briefadres bleek de hoogst haalbare oplossing dat zij een Bbz-aanvraag mogen doen in de gemeente waar ze op dat moment met het schip liggen. Van Hiele”: “We zijn blij dat ook zij uiteindelijk toch een aanvraag kunnen doen én dat de staatssecretaris dat officieel heeft vastgelegd in de ministeriële wijzigingsregeling”.

leaderboard