Overslaan en naar de inhoud gaan
Betonfabriek ‘ambassadeur van de watersnelweg’
Sprekers en genodigden bij de opening van de nieuwe overslagkade van De Bonte aan het Albertkanaal. Rechts bestuurder Chris Danckaerts van De Vlaamse Waterweg en in het midden minister Lydia Peeters. Foto De Vlaamse Waterweg nv

Vlaamse betonfabriek ‘ambassadeur van de watersnelweg’

Betonfabriek De Bonte en De Vlaamse Waterweg nv werken samen aan een modal shift van de weg naar het water. Beide partijen hebben flink geïnvesteerd in de bouw van een nieuwe kademuur langs het Albertkanaal in Meerhout/ Laakdal.

De Bonte is producent van prefab elementen in beton voor infrastructuur, met de focus op spoor-, water- en wegenbouw. Het bedrijf schaalt hiermee op voor duurzaam transport via de waterweg en wordt nog meer ‘ambassadeur van de watersnelweg’. Beide partijen investeerden het afgelopen jaar ruim een miljoen euro in de aanleg van een nieuwe laad- en loskade bij De Bonte langs het Albertkanaal in Meerhout.

“De waterweg biedt een slim en sterk alternatief voor het dichtslibbende wegverkeer. De gestage groei van het aandeel dat de binnenvaart inneemt, geeft de Vlaamse wegen, de lokale kernen en bewoners ademruimte. Tegelijkertijd vormt het een voortdurend toenemende en niet te verwaarlozen bijdrage in de strijd tegen de klimaatverandering”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Goede voorbeeld

“Betonfabriek De Bonte geeft alvast het goede voorbeeld en voegt met deze kaaimuur een extra ‘oprit’ toe aan onze watersnelweg”, aldus Peeters. De nieuwe kade heeft een lengte van 300 meter en een diepgang van 3,5 meter. Er kunnen schepen tot 5.000 ton worden ontvangen, om te laden of te lossen. De kade ligt naast de eigen spooraansluiting van de betonfabriek en vormt hiermee de sluitsteen van het nieuwe multimodale platform.

BETIN

leaderboard