Overslaan en naar de inhoud gaan
Bestuursakkoord voor grotere sluis Kornwerderzand
Situatieschets van het complex uit het bidbook.

Bestuursakkoord voor grotere sluis Kornwerderzand

Het vernieuwen van de bruggen en de verruiming van de sluis in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand kan beginnen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder (provincie Fryslân) hebben hiertoe vandaag de Bestuursovereenkomst Verruiming sluiscomplex Kornwerderzand getekend. Jarenlange voorbereidingen zijn eraan vooraf gegaan.

In de bestuursovereenkomst is afgesproken een veel bredere sluis (van 14 naar 25 meter) te bouwen, de bestaande bruggen te vervangen en de vaargeulen te verdiepen, zodat grotere schepen hiervan gebruik kunnen maken. Kosten: 215 miljoen euro. De rijksoverheid betaalt 111 miljoen en de bijdrage vanuit de markt is 26,5 miljoen euro. De rest komt van de regionale overheden.

Tevens is er is een gefaseerde uitvoering afgesproken. Het werk begint met de vervanging van de bruggen in de A7, die uiterlijk in 2025 klaar moeten zijn. Ondertussen start ook het verdiepen van de vaargeulen in het IJsselmeer. Provincie Fryslân zal dit werk laten uitvoeren. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat, eigenaar van de bruggen en de sluizen.

Van Nieuwenhuizen: “Dit is een bijzonder moment. Er is lang naar toe gewerkt, gepuzzeld om het geld bij elkaar te krijgen en gekeken wat de beste aanpak is. Mooi dat we definitief kunnen zeggen: It sil heve! We leggen hiermee de rode loper uit voor grotere zeeschepen, waaronder de superjachten die door Nederlandse scheepswerven worden gebouwd. Dit geeft een economische impuls aan de regio en een impuls aan het vervoer over water”.

Marktbijdrage

Parallel aan het vervangen van de bruggen en verdiepen van de geulen, wordt een privaatrechtelijke marktbijdrageregeling uitgewerkt. Hierna start de verruiming van de sluis, die er conform planning in 2028 kan liggen of zoveel eerder als haalbaar is. Gedeputeerde Fokkens: ‘’Ik ben ontzettend blij dat we deze overeenkomst over dit sluiscomplex kunnen ondertekenen. We kiezen hiermee voor een  belangrijke investering in de bereikbaarheid en economische groei. Het is geweldig dat we nu kunnen beginnen met de vervanging van deze bruggen, die vaak problemen geven. Een bijzondere mijlpaal”.

In plaats van de huidige draaibruggen in de A7 komen er vier basculebruggen (‘klapbruggen’ met contragewicht). De twee doorvaartopeningen worden straks 21,7 en 25 meter. De huidige westelijke grote sluis wordt verruimd, zodat grotere schepen er doorheen kunnen. De bestaande vaargeulen in het IJsselmeer en Ketelmeer worden verdiept, om de havens van Makkum, Lemmer, Urk, Lelystad, Meppel en Kampen voor deze grotere schepen bereikbaar te maken.

leaderboard