Overslaan en naar de inhoud gaan
BLN vergadering
De hardheidsclausule was een van de besproken thema's op de vergadering. Foto Scheepvaartkrant

Beroep doen op hardheidsclausule kan jaren duren

Een beroep doen op de hardheidsclausule voor de CCR-eisen kan lonend zijn voor sommige schepen, maar daar moet wel goed over nagedacht worden en er moet vooral op tijd mee worden begonnen. Bestuurslid Robin Vermeeren van Koninklijke BLN-Schuttevaer gaf er een uitleg over tijdens de jaarvergadering van de afdeling Zuid-Oost Nederland van Koninklijke BLN-Schuttevaer.

Schepen behouden
Scheepseigenaren van oudere, of kleinere, schepen kunnen een beroep doen op de hardheidsclausule voor de CCR-eisen. De hardheidsclausule bestond al langer, maar momenteel is deze verder uitgewerkt, onder meer door intensieve lobby door de belangenorganisaties. Het doel van deze clausule is om binnen de wettelijke kaders alle type schepen te kunnen behouden.  Dat klinkt positief, maar er zitten wel wat kanttekeningen aan.

Geldig certificaat
Als een scheepseigenaar beroep wil doen op de hardheidsclausule, moet er een keuring worden gedaan, de problemen moeten worden geïnventariseerd, de scheepseigenaar zal eventueel aanpassingen moeten verrichten en dan moet er een nieuwe keuring gedaan worden. Pas daarna kan het worden beoordeeld door IL&T, het ministerie en CCR. Daardoor kan het zo’n 2,5 jaar duren voor er uiteindelijk een stempel op het certificaat staat. In al die tijd moet het certificaat doorlopend geldig zijn en blijven: het is dus belangrijk om op tijd met de procedure-aanvraag te beginnen. Als het certificaat eenmaal is beëindigd, is het te laat.

Gedrocht
Vermeeren is er stellig over: “Ik noem het een gedrocht van een oplossing”. Hij legt uit: “Er komen extra kosten bij kijken, het schip moet bijvoorbeeld in ieder geval twee keer gekeurd worden.  Het is echt kijken naar de kosten en baten ervan”. Hij raadt schippers in ieder geval aan er tijdig naar te gaan kijken.

Gebruikmaken
Koninklijke BLN-SChuttevaer raadt wel aan er gebruik van te maken. Marleen Buitendijk, aanwezig tijdens de jaarvergadering, zegt: “Binnen Nederland is er wel bereidheid getoond om de kleinere of oudere schepen te behouden, maar we zitten in een Europees speelveld. Je moet ook realistisch zijn: die technische eisen gaan niet zomaar van tafel.  Dit is op dit moment het hoogst haalbare. Het is een soort van uitvlucht, maar ik hoop wel dat er gebruik van gemaakt wordt. Als we allemaal niets doen, weten we zeker dat we de schepen kwijt raken”.

De hardheidsclausule was een van de thema's die is besproken tijdens de jaarvergaderingen van Koninklijke BLN-Schuttevaer. In de komende Scheepvaartkrant is meer informatie hierover te lezen.

leaderboard