Overslaan en naar de inhoud gaan
Solar Circle Line.

Berlijn krijgt zonneschepen voor de passagiersvaart

Berlijn krijgt zijn eerste, beter gezegd, zijn eerste twee volledig op zonne-energie varende elektrische rondvaartboten. Het nieuwe scheepsmodel Solar Circle Line kan 180 gasten zonder lawaai, zonder fijnstof en met een laag energieverbruik over de Havel en de Spree door de Duitse hoofdstad varen. Met ingang van het nieuwe seizoen 2019 komen de twee e-schepen in de vaart.


JUDITH STALPERS

Het bedrijf Solar Circle Line noemt zichzelf een startup, wat niet helemaal klopt. Het is eerder een nieuw initiatief tussen twee reeds lang bestaande rederijen uit de Duitse hoofdstad: tussen SolarWaterWorld en Stern und Kreis.
SolarWaterWorld verhuurt allerlei maten elektrische zonneschepen, van vierpersoons bootjes tot passagiersschepen voor 60 personen. Stern und Kreis is met 31 conventionele (diesel)rondvaartboten Berlijns grootste rederij. De twee bedrijven hebben nu een joint venture opgericht voor het nieuwe type rondvaartboot.
De investering voor de twee nieuwe schepen bedraagt een kleine vier miljoen euro. Eén schip wordt in de vloot van Stern und Kreis opgenomen voor de lijndiensten. Het andere schip vaart onder de jv-naam Solar Circle Line. Dat schip kan gecharterd worden voor events en groepsreizen. 


Stijlvol 
Het schip krijgt een zeer stijlvol design. Passagiers moeten het gevoel krijgen op een jacht te zitten. Om het schip energiezuinig te maken, is voor aluminium gekozen en speciaal lichtgewicht glas. Aan boord is wel een bar, maar geen keuken - ook om energie te besparen. De catamaranconstructie en de vorm van de twee smalle rompen optimaliseren de soepele glijbewegingen door het water. Het schip wordt gebouwd op de Kiebitzberg-werf in Havelberg (Sachsen-Anhalt).


De schepen zijn in stijl vergelijkbaar met het Seminarschiff, dat vorig jaar in de vaart kwam, en ook uit het huis van SolarWaterWorld stamt. Het nieuwe schip krijgt 48 zonnepanelen op het dak, die de batterijen in het schip opladen. Mocht het weer hiervoor niet zo gunstig zijn, dan kan het schip schone walstroom 'tanken'. In de thuishaven van de schepen, de Treptower Hafen in het zuidoosten van Berlijn, komt een snellader. Met volle batterijen kan het schip ongeveer 100 kilometer varen.


Bundelen
In de joint venture bundelen de twee bedrijven hun knowhow. Stern und Kreis verzorgt de routinetaken rond de schepen: personeel, ticketing, aanlegsteigers, walstroom, watervoorziening en afvalmanagement. De sterk in marketing optredende SolarWaterWorld staat garant voor de inrichting, events en catering, eventpersoneel, marketing, corporate design, bevrachting en materiaalonderhoud.


Hoofdstad Berlijn lijdt, net als andere grote steden, onder hoge concentraties fijnstof. De passagiersvaart is opgeroepen om tot 2030 hun emissies (NOx, SO en fijnstof) met 90 procent te verminderen. Stern en Kreis experimenteert met alternatieve diesels (GTL, biodiesel), maar ziet dat als een tussenoplossing. Het bedrijf is als grootste speler bereid een voortrekkersrol te spelen met elektrische schepen, maar hoopt dat ook de stadsregering financiële steun geeft. De nieuwe joint venture is van plan om meer modellen van Solar Circle Line te laten bouwen. In de regio Berlijn varen in totaal 150 rondvaartboten, die jaarlijks 3,5 miljoen passagiers vervoeren. 

 

leaderboard