Overslaan en naar de inhoud gaan
wrak
De wrakkenknijper in actie. Foto Havenbedrijf Rotterdam

Berging oud scheepswrak in Nieuwe Waterweg

Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam zijn vanmorgen begonnen met de berging van een oud scheepswrak in de Nieuwe Waterweg. Wanneer de berging gereed is, kunnen zeeschepen met een diepgang van 15 meter voor het eerst de Botlekhavens bereiken. Hierdoor kan tot 50 procent meer lading per schip worden vervoerd.

Het scheepswrak ligt in de vaarweg en werd aangetroffen tijdens baggerwerkzaamheden voor de verdieping van de Nieuwe Waterweg en Botlekhavens. Het gaat om restanten van het in 1938 gezonken vrachtschip ss Chryssi.

De ss Chryssi ligt op ca 15,50 meter, maar de vaargeul moet 16,20 meter diep worden. Het beter bereikbaar maken van de Botlek voor schepen met een grotere diepgang vergroot de economische mogelijkheden en versterkt de positie van de haven. Aframax en de nieuwe Panamax-schepen kunnen na de verdieping van de vaargeul ook de Botlekhavens bereiken.

Wrakkenknijper

Rijkswaterstaat heeft het duik- en bergingsbedrijf W. Smit uit Rotterdam opdracht gegeven om de Chryssi te bergen. Smit zal het scheepswrak met een wrakkengrijper stukje voor stukje weghalen tot de juiste diepte van de vaarweg is bereikt. Het scheepswrak ligt  ter hoogte van de Poortershaven bij Maassluis. Oorspronkelijk lag het wrak een paar honderd meter verderop. Waarschijnlijk is het door de stroming verplaatst.

Scheepvaart kan de werkplek passeren maar moet wel voldoende afstand houden tot de werkvaartuigen. Er is verder geen hinder voor de scheepvaart.

leaderboard