Overslaan en naar de inhoud gaan
De Backer
Staatssecretaris De Backer. Foto Open VLD

Belgische staatssecretaris ziet ‘op termijn’ CO₂-vrije scheepvaart

De Belgische staatssecretaris voor de Noordzee, Philippe De Backer, en de Koninklijke Belgische Redersvereniging (BRV) hebben een plan voorgesteld om de nationale scheepvaart te vergroenen.  Daartoe ondertekenden zij op woensdag 4 juli in Antwerpen het ‘Plan voor Duurzame Scheepvaart’.

JAN SCHILS

In een bijgaand persbericht, waarin de Open VLD-staatssecretaris nogal pocht over de (zelfverklaarde) belangrijke rol van België - dat zichzelf beschouwt als ‘koploper onder de maritieme naties’ - merkt  De Backer op:  “Ons land heeft een moderne vloot en levert de know how en de innovatie om de scheepvaart te vergroenen. Ik geloof op termijn zelfs in een CO₂-vrije scheepvaartsector”.

Begin april sloten de 173 lidstaten van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) een akkoord om de CO₂-uitstoot van (zee-)schepen te verminderen. Tegen 2050 moet de uitstoot van schepen met minstens 50 procent gedaald zijn. De scheepvaart is momenteel goed voor drie procent van de wereldwijde CO₂-uitstoot.

Wereldleider

De Backer: “Met het Plan voor Duurzame Scheepvaart zetten we sterk in op vergroening van de scheepvaartsector. We zijn een klein land, maar een wereldleider in de maritieme sector en zetten nu ook de trend op het vlak van vermindering van CO₂-uitstoot”. De Backer wijst erop dat – technisch gezien - een reductie van de CO₂-emissie naar nul nu reeds mogelijk is.

De Belgische rederijen Deme, Euronav, Exmaren CMB staan positief tegenover de plannen van de staatssecretaris en hebben allemaal een afdeling die zich met energie-efficiëntie bezighoudt. De Backer: “ Als je nu de technologieën kunt ontwikkelen, pluk je daar later de vruchten van en heb je een betere internationale positie. Vooral ook voor havensteden als Antwerpen, waar schepen de stad binnenvaren, is een vergroening van de scheepvaart belangrijk om ook de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren”.

Voortrekker

Wilfried Lemmens, voorzitter van de Koninklijke Belgische Redersvereniging, bevestigt dat de rederijen achter de plannen staan om de CO-uitstoot door scheepvaart drastisch te verminderen en de milieudoelstellingen van de IMO te halen: “De Belgische rederijen werken daartoe nauw samen met de andere maritieme spelers, zoals scheeps- en motorenbouwers en raffinaderijen om tot de gewenste resultaten te komen. Via concrete projecten binnen de rederijen, alsook via de Maritime Industry Decarbonisation Council is België wereldwijd een voortrekker op het gebied van de reductie van de uitstoot van schadelijke stoffen door de scheepvaart. Een professionele samenwerking tussen overheid en industrie geeft dit project een extra dimensie en motivatie”. 

 

 

leaderboard