Overslaan en naar de inhoud gaan
stolt tankers
De in opdracht van BASF ontworpen Stolt-laagwatertanker. Illustratie Technolog

BASF ontwikkelt innovatieve laagwatertanker

Een hoog laadvolume bij een geringe diepgang. Dát was waar een nieuw scheepsmodel voor BASF vooral aan moest voldoen. Na twee jaar onderzoek en ontwikkeling heeft het chemiebedrijf uit Ludwigshafen de opdracht verstrekt aan Stolt Tankers om het milieuvriendelijke en laagwater-bestendige schip exclusief voor BASF in de vaart te nemen. De rederij wordt tevens de eigenaar. Zij heeft op haar beurt de overeenkomst voor de scheepsnieuwbouw met Mercurius Shipping Group (uit Hendrik-Ido-Ambacht) ondertekend.

JUDITH STALPERS

Het nieuwe schip komt in 2022 in de vaart, wordt 135 meter lang en 17,5 meter breed. Deze forse afmetingen zorgen voor een groot draagvermogen. Daardoor hoeft het schip niet diep in het water te steken om toch grote volumes te transporteren. Volgens BASF kan het schip ook bij extreem laagwater op de Rijn (pegel Kaub 30 centimeter, ofwel een waterdiepte van 1,60 meter) nog 650 ton vervoeren.

Bij een gemiddelde laagwaterstand kan het schip wel 2500 ton aan. Dat zou het dubbele aan gewicht zijn, vergeleken met conventionele tankers. Een binnenvaarttanker is doorgaans 110 meter lang en 11,5 meter breed.

Zijn grotere efficiëntie dankt het nieuwe scheepstype ook aan een lichtere bouwwijze. “Daar waar bespaard kon worden, is in het schip aangepast,” zegt Maickel Uijtewaal, algemeen manager binnentankvaart bij Stolt Tankers BV. “Alles is onder de loep genomen, waarbij voor sommige toepassingen op technieken uit de zeevaart is geput om de stabiliteit te garanderen.”

Tien tanks

Het schip wordt uitgerust met tien edelstalen tanks en drie onafhankelijk te opereren laadsystemen. Dat zorgt voor maximale flexibiliteit bij het transport van chemieproducten, onder meer ook van hoog geconcentreerde zuren en zoutoplossingen. Het schip krijgt een dieselelektrische aandrijving met drie elektromotoren. De dieselgeneratoren voldoen aan de EU Stage-V emissiecriteria. Onderhandelingen met de leveranciers lopen deels nog. Die worden pas over een maand of twee bekendgemaakt.

(Het complete verhaal is te lezen in de komende Scheepvaartkrant, die 27 januari verschijnt.)

leaderboard