Overslaan en naar de inhoud gaan
Varo
Scheepsbrandstof bunkeren. PR-foto Varo Energy

ASV wil meepraten over verplicht bijmengen met biobrandstof

Schippersbond ASV wil betrokken worden bij de discussie over het verplicht bijmengen van biobrandstoffen voor de binnenvaart. De bond ziet veiligheidsrisico’s, omdat scheepsmotoren door storingen plotseling kunnen stilvallen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft weliswaar toegezegd de brancheverenigingen formeel te betrekken over de uitvoerbaarheid van het plan en het tempo van invoering, zoals bepaald in de Green Deal. De ASV meldt: “Wij hebben echter nog niets hierover vernomen, ook niet nadat de ASV heeft aangedrongen.”

In een eerder gesprek tussen de partijen zou het ministerie van mening zijn geweest dat de ASV zich teruggetrokken zou hebben uit het overleg voor de Green Deal. Daarop meldt de schippersbond: “De ASV trekt zich niet terug uit overleggen, maar heeft wel geweigerd de Green Deal te tekenen, mede omdat daarin een afspraak was opgenomen waarin er bijmenging is van biodiesel. Daar hebben we ook nooit een geheim van gemaakt.”

Slechte zaak

Voorts: “Als de ASV, die deze problemen nu juist wel op voorhand had voorzien - waar anderen het bijmengen omarmden als ‘de oplossing’ - nu buitengesloten zou worden, is dat een heel slechte zaak. Gisteren hebben wij nog eens herinnerd aan het feit dat wij hierover mee willen praten. Wij hebben echter nog geen antwoord mogen ontvangen. Er waren vijf breekpunten voor de ASV, wat betreft het niet willen tekenen van de Green Deal. Een daarvan was: ‘Alternatieve aandrijfsystemen en energiedragers.”

Prematuur

Daarover schreef de ASV eerder: “De opstelling is, dat alternatieve aandrijvingen en/of energiedragers niet prematuur gepromoot mag worden ten overstaan van andere vergroenende systemen of oplossingen. In de eindversie is het expliciet promoten van bijvoorbeeld LNG of dieselelektrisch varen niet meer aanwezig, maar wordt vermeld als ‘ondersteunend’. Diverse initiatieven worden in een apart hoofdstuk vermeld, maar invulling en uitwerking dienen nog te gebeuren. De RED II-overeenkomst komt uitdrukkelijker in beeld, met een verplichting tot gebruik van meer milieuvriendelijke brandstoffen, zoals met toevoegingen.”

leaderboard