Overslaan en naar de inhoud gaan
ASV

ASV wil geen corona-clausules op contracten

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) vraagt minister Van Nieuwenhuizen om extra maatregelen om de binnenvaart te ondersteunen in de crisis rondom het coronavirus. Dat blijkt uit een brief die de vereniging naar de minister heeft verzonden.

ASV wijst erop dat al vóór het coronavirus de binnenvaart in een soort recessie verkeerde. Het coronavirus zorgt er alleen voor dat het volgens ASV nog harder bergafwaarts gaat.

“Contracten worden ontbonden, tarieven gehalveerd, en ‘corona-clausules’ op de charter geplaatst (waarbij de schipper gedurende weken geen vergoeding ontvangt als men vanwege corona geen personeel zegt te hebben om te laden of te lossen). Dit toont aan hoezeer de schipper een speelbal is in dit economisch ongelijkwaardig speelveld van een niet-transparante 'vrije' markt”, zo argumenteert ASV.

ASV stelt dan ook een aantal dingen voor, waaronder een verbod op ‘coronaclausules’. Ook pleit ASV ervoor dat de bevrachter hetzelfde tarief aan de schipper betaalt voor de goederen als het tarief dat hij ontvangt van de verlader voor de reis. De vereniging pleit er ook voor dat tijdelijke certificaten van ILT uitgeschreven worden voor zes maanden, en dat keuringen die moeilijk uitgevoerd kunnen worden, uitgesteld worden. ASV wil ook dat de kosten voor de binnenvaart, zoals havengeld en doorvaartkosten, zoveel mogelijk worden teruggebracht. Een andere eis is om de nieuwe CCR/CESNI-eisen die vanaf dit jaar ingaan, uit te stellen, zodat er geen financiële buffers voor hoeven worden aangesproken.

Persoonlijke gevolgen ziet de ASV ook genoeg, al is het maar dat schippers moeilijk van en aan boord kunnen komen, zeker over de grenzen. Langere tijd met het schip aan de wal blijven is ook een uitdaging op sommige plekken vanwege te weinig ligplaatsen. ASV pleit wat dit betreft vooral voor een beter ligplaatsbeleid, met betere voorzieningen voor schippers, maar ook voor minder controles om contact onderling te beperken en het beschikbaar stellen van eenvoudige Europese formulieren, zodat bemanning eenvoudig over de grens kan komen op weg naar het schip.

Voor de lange termijn heeft ASV ook ideeën genoeg. “Wil men in de toekomst dit soort scenario’s voorkomen, dan zal er toch een veel meer transparante markt moeten komen om de (onderhandelings)positie van de schipper te versterken, zodat dit een gezonde sector kan worden”.

De minister heeft de brief inmiddels ontvangen en de voorstellen vanuit ASV zullen worden bekeken. 

leaderboard