Overslaan en naar de inhoud gaan
Wilhelminasluis Zaandam
De Wilhelminasluis is nog één grote bouwput. Archieffoto provincie Noord-Holland

ASV: ‘Stremming Wilhelminasluis te wijten aan tekortkomingen voor de recreatievaart’

Schippersbond ASV wijt de onverwachte extra stremming momenteel van de net gerenoveerde Wilhelminasluis in Zaandam vooral aan tekortkomingen voor de recreatievaart. Behalve dat camerabeelden vervormden, werkte de spreekverbinding met de recreatieschippers niet, navigatieverlichting voor de watersporters was verwarrend en tot overmaat van ramp waren er storingen, waardoor het bedieningsproces soms drie keer werd onderbroken.

In een ASV-persverklaring wordt de gemeentelijke havenmeester aangehaald die vorige week vrijdag besliste de sluisbediening te staken. Deze stelt in het Nood-Hollands Dagblad: “De reeks beelden die de sluis van voor tot achter compleet in beeld brengt, zijn zo krom als wat. De sluis heeft op de monitor de vorm van een rugbybal, terwijl die in het echt kaarsrecht is. Dat maakt het schatten van afstanden heel ingewikkeld en vermoeiend”.

Opnieuw uit de ASV-verklaring: “Het lijkt erop dat doordat de zaken voor de recreatievaart niet goed geregeld zijn, het hele scheepvaartverkeer stilgelegd is. Maar voor de recreatievaart ligt er ook nog een kleinere sluis naast de Wilhelminasluis: de ‘Grote Sluis’ (die nogal klein is, maar wel prachtig) waar niet alle recreatievaart door kan, maar wel veel. Die wordt door vrijwilligers bediend. Dus als men die blijft bedienen en verder alleen beroepsvaart toelaat, tref je alleen de grote recreatievaart. Die kunnen dan altijd nog via Purmerend (grote vrachtschepen niet), dus hebben wel last maar dat is veel beperkter”.

Beperkt schutten

Daarom stelt de ASV dat men had kunnen kiezen voor die optie waarbij de beroepsvaart beperkt schut met gebruikmaking van alle hulpmiddelen ('Marifoon, telefoon, dat moet toch mogelijk zijn?'). Een ander beletsel vormen de werkzaamheden bij de sluis die nog steeds gaande zijn: “Als uiterste redmiddel is zelfs geprobeerd om met eigen ogen te kijken wat er in de sluis gebeurt, maar zelfs dat was niet voldoende. De sluis staat vol obstakels en goed overzicht is niet mogelijk. En dat terwijl de centrale bedieningspost vlak naast de sluis staat".

De havenmeester overlegde vervolgens met de burgemeester en de wethouder voor vaarwegen en die waren het met hem eens dat de sluis niet meer bediend moet worden als dat niet veilig is. De ASV-verklaring sluit af met: “Dat zij zich er goed bij voelen, begrijpt de ASV wel - gezien de geschiedenis, maar dat de overheid een verantwoordelijkheid heeft in vergoeden bij opgelopen schade lijkt ons ook aan de orde”.

leaderboard