Overslaan en naar de inhoud gaan
havengeld
Tariefsverhogingen tot wel 300 procent. Archieffoto Havenbedrijf Rotterdam
‘Particuliere binnenvaart wordt uit de stad geweerd’

ASV noemt tariefsverhoging havengeld Rotterdam onacceptabel

Schippersvereniging ASV loopt te hoop tegen de voorgenomen tariefsverhoging van het havengeld in Rotterdam. In een brandbrief aan het havenbedrijf stelt de laatste onafhankelijke schippersbond dat de nieuwe tarieven onacceptabel zijn.  

“Het Havenbedrijf Rotterdam (inclusief de gemeente Rotterdam) lijkt voornemens de particuliere binnenvaart te weren uit de Rotterdamse havens”, meldt de ASV in een vandaag uitgegeven verklaring. “De binnenvaart, die toch de basis vormt voor het belang van de zeehaven Rotterdam.”

“Feitelijk zijn bijna alle voormalige binnenhavens al gesloten of ontoegankelijk gemaakt voor de binnenvaart - op de Maashaven na, die voor een deel gedempt wordt en omgetoverd wordt tot een park. De havens waar schepen moeten laden of lossen, hebben veel te weinig ligplaatsen waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan. Nu wil Rotterdam de ligplaatsen die er nog zijn, zodanig duur maken voor de particuliere binnenvaart dat het erop begint te lijken dat de binnenvaart uit de stad gedwongen wordt.”

Onbegaanbare weg

De ASV-kritiek op de havengeldwijzigingen per 1 januari 2023 spitst zich toe op zowel extreme tariefsverhogingen (tot wel 300 procent) als de klantonvriendelijke wijze waarop het havengeld geïnd gaat worden. De persverklaring: “Daarom staat er voor de ASV nu geen andere weg open dan kenbaar te maken wat er op de schippers afkomt en wat de gevolgen zijn, waarbij we alles in het werk zullen stellen om het Havenbedrijf Rotterdam in te laten zien dat dit een onbegaanbare weg is.”

De argumenten van het havenbedrijf om het havengeldsysteem en de tarieven aan te passen zouden niet transparant zijn en de voorstellen worden ook niet onderschreven door de gebruikers, de schippers. “De bedoeling zou zijn dat dit systeem voor de gebruiker eerlijker, transparanter en vooral gebruiksvriendelijker zou worden, maar degenen die mee hebben gedaan aan de pilot ervaren dat zeker niet als zodanig.”

Obstakels

Daarbij is er veel kritiek op de manier waarop een proefproject heeft gefunctioneerd. Zo zouden er grote obstakels worden opgeworpen om deel te nemen aan de pilot. Alleen al een account aanmaken op Portbase kost veel moeite. Door het havenbedrijf wordt de suggestie gewekt dat men toestemming moet geven AIS-gegevens te gebruiken. Tegen dit oneigenlijke gebruik van het systeem al jaren bezwaar gemaakt.

Zodra de deelname pilot beëindigd was, konden schippers hun facturen niet meer inzien, waardoor er van controle tijdens de bespreking van de pilot geen sprake meer kon zijn. Volgens de ASV biedt het nieuwe systeem geen transparantie, is niet gebruiksvriendelijk en is extreem veel duurder, met name voor gezinsbedrijven.

Verslechtering

De ASV ziet het nieuwe systeem dan ook als een algehele verslechtering ten opzichte van het huidige abonnementssysteem en zal zich hiertegen verzetten, omdat dit voorgestelde havengeldsysteem een extreme kostenverhoging en bovendien een enorme administratieve rompslomp zal opleveren. De verklaring: “Ons voorstel is het bestaande abonnementssysteem te houden zoals het is, waarbij er een uitbreiding zou moeten plaatsvinden van de mogelijkheden met een 24- en/of 72-uurs regeling/ havengeldbriefje om de kortgebruikers tegemoet te komen.”

leaderboard