Overslaan en naar de inhoud gaan
ship
Droge-ladingschip Andamento diende tijdens het overleg als praktijkvoorbeeld, omdat een ton aan investeringen ontoereikend is geweest om in 2020 te kunnen voldoen aan de strengere CCR-geluidseisen.
Schippersbond: ‘Wat waardevol is behouden’

ASV en ambtelijke top ministerie IenW in gesprek aan boord van binnenvaartschip

Aan boord van het binnenvaartschip Andamento heeft schippersbond ASV gisteren in Rotterdam informeel overleg gevoerd met de ambtelijke top van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Doel van het gesprek met de topambtenaren Dronkers, Luijten en Vermeulen was om in deze praktijksituatie de struikelblokken te laten zien voor de binnenvaart en waarom er sprake is van een omgekeerde modal shift.

Joost Sitskoorn van evofenedex was bij het overleg in de Maashaven aanwezig, om de visie van de verladers te geven. “Echt geweldig, om nu van de verladers zelf te horen dat die verdwijnende kleine schepen allemaal zullen worden vervangen door vrachtwagens”, zegt ASV-woordvierster Sunniva Fluitsma. Verladers zouden juist een complete binnenvaartvloot nodig hebben met een grote diversiteit aan schepen; ook die tot 1.500 ton.

ASV wilde bovendien (ook samen met evofenedex) misverstanden uit de weg ruimen dat noch de kleine Zulu's, noch het Watertruck+-project het gat kunnen opvullen dat geslagen wordt door het stilaan verdwijnen van de diversiteit uit de binnenvaartvloot. “Wat waardevol is behouden, dát is nu aan de orde. Om dat te bereiken is een ander beleid noodzakelijk”, zegt de zelf ook actief varende  Fluitsma.

Verheugd

De ASV stelt verheugd te zijn over het feit dat het ministerie direct op een uitnodiging is ingegaan om dit overleg te voeren, als vervolg op eerdere gesprekken op het departement. Fluitsma: “Dit overleg biedt de kans om over een oplossing op korte termijn te spreken voor de omgekeerde modal shift. Vertrouwen in een toekomst voor de binnenvaart is daarvoor een eerste vereiste. Hoe dat vertrouwen in die toekomst terug te laten keren, is de vraag waarop een antwoord zou moeten komen”.

Zoals bekend vraagt de ASV om een evaluatie van het CCR-beleid. De ASV wil tot het moment van afronding van die evaluatie dat er pas op de plaats wordt gemaakt. Ook vraagt de ASV om ‘een hardheidsclausule die werkbaar is en een hardheidsclausule die niet slechts geldt tot de volgende keuring’.

Droge-ladingschip Andamento diende tijdens het overleg als praktijkvoorbeeld, omdat een ton aan investeringen ontoereikend is geweest om in 2020 te kunnen voldoen aan de strengere CCR-geluidseisen.  

leaderboard