Overslaan en naar de inhoud gaan

Antwerpse haven geïnteresseerd in deelname Rotterdams CO2-project

Wanneer de haven van Rotterdam een pijpleidingnetwerk aanlegt voor de afvang van CO2, die afkomstig is van de petrochemische industrie in het havengebied, is de Antwerpse haven geïnteresseerd in dit project. Dat heeft de Antwerpse havenbaas Jacques Vandermeiren verklaard naar aanleiding van een desbetreffend plan, dat zijn Rotterdamse collega Allard Castelein onlangs lanceerde.

Jan Schils

De CEO van de Rotterdamse haven verklaarde bereid te zijn om tientallen miljoenen euro’s te investeren in een nieuwe centrale pijplijn door het hele havengebied voor de afvang, het transport en de opslag van CO2. De afvang en opslag van CO2 is belangrijk voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, die tegen 2050 met 80 tot 95 procent verminderd moet worden.
De haven van Rotterdam is goed voor een jaarlijkse uitstoot van 30 megaton CO2 ofwel 20 procent van de totale uitstoot in Nederland. Na de energiecentrales, die de helft van de uitstoot van CO2 voor hun rekening nemen, volgen de raffinaderijen op de tweede plaats met 10 megaton, gevolgd door de chemische industrie met 4 megaton.
Bij het plan van Castelein zijn de vijf raffinaderijen in Rotterdam betrokken. Dat zijn Shell, BP, Exxon Mobile, Koch en Gunvor. Ook de Europese Commissie volgt het project op de voet in verband met mogelijke subsidie in verband met de Trans-Europese Energie Netwerken.

De totale uitstoot van CO2 in de Antwerpse haven bedraagt circa 18 miljoen ton per jaar. Vijf miljoen ton daarvan zou afgevangen kunnen worden.
Momenteel zijn er gesprekken aan de gang tussen de haven van Rotterdam, een aantal raffinaderijen en partijen die betrokken zijn bij het beheer van de pijplijn en de opslag van CO2 in de lege gasvelden in de Noordzee, zo weet de Vlaamse financiële krant ‘De Tijd’ te melden. Havenbaas Castelein wil nog voor de komende zomer een principeakkoord zien te bereiken met alle betrokken partijen. Er zouden ook al informele contacten hebben plaatsgevonden tussen beide havens. “Wanneer Rotterdam inderdaad tot de aanleg van deze centrale pijplijn besluit, waarom zouden we die dan niet naar Antwerpen doortrekken”, meent Vandermeiren. Tussen Rotterdam en Antwerpen liggen immers al oliepijpleidingen.

leaderboard