Overslaan en naar de inhoud gaan
havenbeeld
archief

Antwerpse haven beleeft het beste halfjaar ooit

Na een recordoverslag in het eerste kwartaal kende de haven van Antwerpen ook een even uitstekend tweede kwartaal, met mei als beste maand ooit. De haven behandelde in de eerste zes maanden van het jaar 118.648.143 ton goederen, een forse stijging van 6,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De belangrijkste aanjager voor ook het nieuwe recordhalfjaar blijft de containeroverslag, die opnieuw een stevige groei van 8,2 procent noteerde ten opzichte van de eerste zes maanden van 2017. De sterke maritieme overslag in het eerste kwartaal heeft zich overtuigend doorgezet in het tweede. De containerstroom groeide daarbij naar 66.298.043 ton.

Uitgedrukt in teu was de stijging nog sterker (met 8,3 procent) naar 5.567.905 teu. De maand mei gold daarbij als een absolute recordmaand, waarin de haven van Antwerpen voor het eerst een topoverslag van meer dan van een miljoen teu aan containers neerzette.

Alle vaargebieden noteerden een groei, zowel in de aan- als de afvoer. Ondanks geopolitieke spanningen, overheerst het gunstige economische klimaat met sterke groei in consumptiegoederen, automotive en chemicaliën. De overslag met Europa groeit het sterkst met 14,2 procent, deels te verklaren door het terugwinnen van transhipment-lading die vorig jaar wegviel wegens een tijdelijk tekort aan havenarbeiders. De overslag met Noord-Amerika groeide met 10,3 procent, al moet men hier wel noteren dat het eerste kwartaal van 2017 vrij zwak was. Op Azië was er een groei met 3 procent.

Wereldspeler

Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf: “De sterke prestatie van de haven van Antwerpen, grootste economische motor van ons land, is goed nieuws voor onze economie in het algemeen. De groeicijfers bevestigen onze rol als wereldspeler en de voortdurende aantrekkingskracht van onze haven. Maar ze bevestigen ook eerdere prognoses dat we in snel tempo onze maximale containercapaciteit bereiken. In de afgelopen periode hebben we onze optimale operationele capaciteitsgrens op de terminals vóór de sluizen ruim overschreden, wat concrete gevolgen kan hebben voor de efficiëntie. We blijven daarom beklemtonen dat bijkomende en nuttige containercapaciteit voor de sluizen dringend nodig is”.

leaderboard