Overslaan en naar de inhoud gaan
Haven Antwerpen

Antwerpen helpt Braziliaanse havens moderniseren

De haven van Antwerpen heeft een overeenkomst gesloten met de Braziliaanse minister Mauricio Quintella, die verantwoordelijk is voor het havenbeleid in zijn land, om de Antwerpse kennis en ervaring ter beschikking te stellen ter verbetering en modernisering van het beheer van de Braziliaanse havens.

Jan Schils

De Antwerpse haven verwacht als tegenprestatie meer bekendheid met de haven in Brazilië en op die manier ook een toename van de goederentrafiek vanuit dat land. Met een jaarlijks volume van 7,1 miljoen ton is Brazilië de zevende belangrijkste maritieme handelspartner voor Antwerpen.

Opleidingen
De Antwerpse haven gaat met eigen lessenpakketten aan de slag in twee opleidingscentra voor maritieme professionals die al actief zijn in Brazilië. De haven van Antwerpen ontplooide eerder al een soortgelijk initiatief in India, waar een speciaal opleidingscentrum voor maritieme professionals werd geïnstalleerd in de havenstad Mumbai.

Latijns-Amerika
"Brazilië is voor de haven van Antwerpen, en dus voor vele Vlaamse en Europese bedrijven die daar handel willen drijven, de toegangspoort tot Latijns-Amerika", verklaarde havenwethouder Marc Van Peel. "Het is daarom essentieel dat we hier op vele manieren aanwezig zijn om de naamsbekendheid van Antwerpen, als ideale toegangspoort tot Europa, te versterken." Vorig jaar besloot de Antwerpse haven nog om tien miljoen dollar te investeren in het havencomplex van Porto do Açu.

Modernisering nodig
Brazilië bezit 45 publieke havens en 131 private haventerminals. De havens zijn van groot belang voor de buitenlandse handel van Brazilië. In 2015 werd 98,6 procent van de Braziliaanse export via de havens vervoerd. Maar de behoefte aan modernisering van de logistieke infrastructuur is groot en is een van de belangrijkste middelen om de economie en de internationale competitiviteit van het land een duw in de rug te geven. Ook de havenwet uit 2013 voorziet onder meer in een modernisering van de havens. “ Het is via de APEC, de  opleidingsorganisatie van de haven, dat door het Braziliaanse ministerie voor de havens om hulp uit Antwerpen werd gevraagd”, aldus Kristof Waterschoot van APEC. toe. “APEC is immers geen onbekende in Braziliaanse havenmiddens. Ruim 660 maritieme professionals uit Brazilië volgden tot op vandaag een seminarie of opleiding in Antwerpen.”

Handelspartner
Brazilië is de zevende belangrijkste maritieme handelspartner voor Antwerpen. Containers met diepvries- en landbouwproducten, brandstofderivaten en metaalproducten zijn de meest vervoerde goederen tussen Antwerpen en de Braziliaanse havens.

 

 

leaderboard