Overslaan en naar de inhoud gaan
Innovatieprijs voor HDPE werkboot
De prijswinnende, onzinkbare kunststof werkboot Makker-19. Foto NavConsult

Allianz-ESA Innovatieprijs voor HDPE werkboot van Schramm Group

In bescheiden kring ontving Hans Helmut Schramm, directeur van NavConsult, op 9 september de jaarlijkse Allianz-ESA Innovatieprijs. Het bureau voor scheepsdesign kreeg de prijs voor de eerste toepassing van HDPE (high density polyethyleen) in de scheepsbouw, en wel voor het prototype van werkschip 'Makker 19' - een robuust, lichtgewicht en onzinkbare boot voor aanlegassistentie in grote havens. 

Gewoonlijk wordt de innovatieprijs op de binnenvaartbeurs STL in Kalkar overhandigd. Maar vanwege de corona-pandemie vermijdt Allianz-ESA grote publieksbijeenkomsten. De ceremonie vond in kleine kring plaats op een ponton in de haven van Hamburg.

Makker 19 is slechts 10 meter lang, vier meter breed en heeft een diepgang van 80 centimeter. Het dubbelwandige casco is van HDPE-kunststof. De sandwich-opbouw is gevuld met vast schuimmateriaal, waardoor het vaartuig altijd blijft drijven. De boot is met twee schroeven en motoren uitgevoerd.

De oersterke kunststof HDPE heeft met 950 kilogram per kubieke meter een duidelijk lager soortelijk gewicht dan staal (7800 kg/m3). NavConsult ontwikkelt nu een kunststof constructie voor een werkponton voor vlakwater. Die wordt 60 x 15 meter groot en krijgt onbeladen slechts 14 centimeter diepgang.

Binnenvaarttoepassing

HDPE-kunststof zou ook in binnenschepen, duweenheden en dubbelwandige tankschepen kunnen worden toepast. De schepen vallen dan lichter uit, waardoor ze een geringere diepgang hebben. De vraag naar dergelijke vlak varende schepen neemt toe, nu als gevolg van klimaatveranderingen vaker extreem lage waterstanden worden verwacht.

NavConsult is een onderdeel van de breed georiënteerde maritieme dienstverlener Schramm Groep uit Brunsbüttel. 

leaderboard