Overslaan en naar de inhoud gaan
Acties van de gezamenlijke vakbonden begin 2017 op de kade bij de riviercruiseterminal in Amsterdam.
Demonstratieve acties van de gezamenlijke vakbonden begin 2017 op de kade bij de riviercruiseterminal in Amsterdam. Archieffoto Beeldboot/Gertjan Kooij

Akkoord in de maak tegen uitbuiting op riviercruisevaart

Op hoog Europees niveau beginnen komend jaar onderhandelingen over arbeidsomstandigheden op de riviercruisevaart.

De in de brancheorganisatie IG Ruivercruise vertegenwoordigde reders en werkgevers hebben een mandaat verstrekt aan de Europese Binnenvaart Unie (EBU) om hierover bindende afspraken te maken met de vakbondenkoepel Europese Transportarbeiders Federatie (ETF). Dat heeft de Nederlandse vakbond voor varenden, Nautilus lnternational – eveneens deelnemer in de ETF –  onlangs bevestigd.


“De ontwikkeling is veelbelovend”, zegt Bert Klein, vakbondsbestuurder bij Nautilus en vermoedelijk ook een van de beoogde onderhandelaars. “Maar het is een proces van lange adem”. Hij verwacht dat er pas in 2020 een akkoord ligt.


Belangrijke pijnpunten voor de bonden zijn de werk- en rusttijden, die tijdens riviercruises ‘met voeten worden getreden’ – aldus Klein. Omdat het vaak Oosteuropese bemanningsleden betreft, zou het uitbetaalde loon niet in overeenstemming zijn met de geldende wettelijke normen, vanwege het gebruik van allerlei ‘vage’ uitzendconstructies. In deze Europese bedrijfstak zijn in totaal wel meer dan tienduizend mensen werkzaam.


In het uitgestrekte vaargebied van de passagiersschepen (vooral Rijn en Donau) zijn er de afgelopen jaren geregeld controleacties gehouden tegen uitbuiting van bemanningsleden door Aquapol. Die acties werden vaak op de wal ondersteund door demonstratieve acties van de vakbonden uit de verschillende landen. 


De Nederlandse werkgeverstak CBRB (Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart) meldt eveneens dat hierover afspraken zijn gemaakt tussen IG Rivercruise en individuele EBU-leden. Dat gebeurde ‘in de marge van het programma’ tijdens de 23ste beurs Donauschifffahrts- und Tourismuskonferenz, van 3 tot en met 5 december in Belgrado.


Arbeidstijden
Theresia Hacksteiner, secretaris-generaal van de EBU, hield daar een keynote-speech over het Europese vervoersbeleid, recente ontwikkelingen op het gebied van de arbeidstijden en bemanningsvoorschriften, en bereikte successen op het gebied van overgangsbepalingen voor de riviercruisevaart. Verder waren er presentaties en workshops over onder meer security, nieuws vanuit de Donaucommissie, infrastructuurmanagement als uitgangspunt voor een economische en betrouwbare scheepvaart, grenscontroles en zero emission. 


Deze jaarlijkse conferentie wordt bezocht door een groot aantal partijen uit de riviercruisebusiness en aanpalende sectoren, zoals riviercruiserederijen, dienstverleners voor scheepsmanagement, destination management, havenbedrijven, opleidingsinstituten, scheepswerven en populaire toeristische bestemmingen. Ook het onderwerp van ‘overtoerisme’ kwam daarbij uitvoerig aan de orde.
 

leaderboard