Overslaan en naar de inhoud gaan
staatje
Illustratie OVV

‘Aanvaringen typisch voor de binnenvaart’

Aanvaringen vormen in de binnenvaart een veel groter risico dan in de zeevaart, zo blijkt maar weer uit de halfjaarlijkse ongevallenrapportage van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over de tweede helft van 2022.

In de periode die deze Rapportage Ongevallen Scheepvaart (ROS) beslaat, startte de raad vijf nieuwe scheepvaartonderzoeken, waarvan twee in de binnenvaart. Bij drie van deze onderzoeken vormde een aanvaring de aanleiding. Eén onderzoek betreft de giekbreuk op de historische zeilklipper Risico van afgelopen augustus op de Waddenzee, waardoor een twaalfjarige Haagse scholiere om het leven kwam.

Ongevallen op de binnenwateren kennen ook een ander classificatiesysteem, vanwege verschillen in internationale afspraken, maar zijn in grote lijnen toch vergelijkbaar met de gebruikelijke indeling. Daarbij wordt onder (very) serious verstaan: ongevallen waarbij een schip niet meer verder kan of mag varen als gevolg van dat scheepsongeval of als er ernstige schade aan lading, infrastructuur of het milieu is, en daarbij een stremming van de vaarweg optreedt of wanneer er doden en/of zwaargewonden te betreuren zijn.

Arbeidsongevallen

Beter inzicht in de aard van de ongevallen moet helpen bij het versterken van het veiligheidsbesef onder werkgevers, bemanningsleden en andere partijen in de maritieme sector. Daarom worden in de ROS de arbeidsongevallen ingedeeld op basis van de oorzaak van het letsel. Het OVV-rapport: “Hierbij valt op dat beknelling, het treffen door vloeistoffen/ objecten, vallen/ slippen/ struikelen/ stoten en vallen van hoogte de meest voorkomende typen arbeidsongevallen zijn.”

leaderboard