Overslaan en naar de inhoud gaan
arbeidsonrust APMT Rotterdam door verkoopgeruchten
Foto APM-Terminals Rotterdam

Aanhoudende arbeidsonrust APMT Rotterdam door verkoopgeruchten

Er is aanhoudende arbeidsonrust bij de containerterminal van APMTR op de Rotterdamse Maasvlakte. Al maandenlang is er sprake van een ‘mogelijke verkoop’ van deze APM-terminal. Daarbij is het gerucht dat Hutchinson Ports - moederbedrijf van ECT - de overnemende partij zou zijn het meest hardnekkig.

Al dagen houdt het terminalpersoneel langzaamaanacties, terwijl er niets door het management of door het hoofdkantoor wordt bevestigd. De vakbonden spraken begin vorige maand juist nog over mogelijke uitbreiding van zusterterminal APMT MVII, beëindiging van het huurcontract in 2025 van APMTR én de geruchten over de verkoop.

Conventioneel

De terminal aan de Coloradoweg is eigendom van het Deense A.P. Moller-Maersk - ’s werelds grootste scheepvaartconcern. De terminal is goed voor een jaarlijkse overslag van 2,5 miljoen containers, een zesde deel van alle containers die in de Rotterdamse haven binnenkomen. De conventionele terminal handelt vooral containerladingen af uit Azië, voornamelijk transshipment met elektrische apparaten, sportschoenen en kleding.

Maersk heeft behalve de bijna 20 jaar oude APM Terminals Rotterdam met zeshonderd arbeidsplaatsen vlakbij ook nog een tweede containeroverslagbedrijf in de Rotterdamse haven; de nieuwe en verregaand geautomatiseerde APM Terminal Maasvlakte 2 (APMT MVII). Bij die terminal werken vierhonderd mensen.

leaderboard