Overslaan en naar de inhoud gaan
vivian
Voor een gehoor van meer dan vijftig binnenvaartschippers zet nautisch adviseur Vivian Baetens namens Rijkswaterstaat de geplande maatregelen op een rij.

Aangescherpt vaarregime Westerschelde op komst

Er hangt verandering in de lucht voor de nautische regels op de altijd drukke en grillige Westerschelde, waar zee- en binnenvaart geregeld in elkaars vaarwater zitten.

MARK VAN DIJK

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) voor de Scheldevaart, bestaande uit zowel Vlaamse als Nederlandse topambtenaren, staat op het punt een besluit te nemen over verruiming van de verkeersbegeleiding, bovenwaarts boei 100 (in verband met de bouw van de Oosterweeltunnel). Tevens komt er een verplichte verkeersbegeleiding op het hele Kanaal van Gent naar Terneuzen, zodra hier de Nieuwe Sluis in gebruik is. Eerst gebeurt dat op het Nederlands gedeelte en daarna volgt Vlaanderen.

Komende 25 januari vergadert de Permanente Commissie voor Toezicht op de Scheldevaart over de aangepaste procedures. De nieuwe werkwijze is gisteren (28 december) alvast mondeling aangekondigd op de afdelingsvergadering Zeeuwse Delta van SchippersVereniging Schuttevaer, die gehouden werd in restaurant Grevelingen op de Grevelingendam bij Bruinisse. Voor een gehoor van meer dan vijftig beroepsschippers zette nautisch adviseur Vivian Baetens namens Rijkswaterstaat en GNA de geplande maatregelen op een rij.

‘Knettergek’

Het gaat onder meer over de voortgaande digitalisering van het hele gebied via IVS-SRK: een informatie-verwerkend systeem met de Schelde-radarketen. Tegelijkertijd wordt het drukke marifoonverkeer aangepakt, met name op het overbelaste kanaal 12. Hierop wordt al tien jaar gestudeerd en nu is het eindrapport gereed. Maar de verplichte blokgrensmeldingen blijven bestaan. “Pure ethervervuiling”, zo oordeelde Johnny van IJk, voorzitter van de afdeling Terneuzen, die in Bruinisse in de zaal zat. “Waarom moeilijk doen, zo lang je niets raars doet? We worden knettergek van alles wat we maar moeten roepen.”

goris
Paul Goris spreekt de zaal toe.

Daarnaast kondigde Baetens een verruiming van de wachtplaatsen voor de binnenvaart aan, te beginnen met een verlenging in noordelijke richting van de steigers van Galgeschoor en later mogelijk ook Schaar Oude Doel en Plaat van Parel. Een wel 16 maanden durend onderzoek is ingesteld naar de nautische impact van bodemveranderingen in het Schaar van Valkenisse. Verder wordt bekeken wat de nautische impact zou zijn als de nevengeulen gesloten zouden worden. Een soortgelijke instabiele situatie speelt bij Everdingen.

Verontschuldigingen

Op de verenigingsagenda kwam ook de recente fusie voorbij van Koninklijke BLN-Schuttevaer met het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart. De voorzitter van het nieuwe Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), Paul Goris (ex-CBRB), bood staande voor de volle zaal met schippers bij voorbaat zijn verontschuldigingen aan voor de zaken die niet goed lopen in het proces en beloofde beterschap.

spelt
Erespeldje voor H. van der Klooster voor 25 jaar lidmaatschap.

Er waren ook jubilarissen: G. Verkamman (60 jaar lid), D. Theunisse (50 jaar) alsmede D. den Herder, H. Theunisse en H. van der Klooster (allen 25 jaar lid). De volgende jaarvergadering van Zeeuwse Delta is 28 december 2023.    

leaderboard