Overslaan en naar de inhoud gaan
Aandeel binnenvaart in havens North Sea Port neemt verder toe
Archieffoto

Belang binnenvaart in havens van North Sea Port neemt verder toe

In de havens van North Sea Port blijft het vervoer van goederen naar het achterland via de binnenvaart verder toenemen. Met een stijging van 4 procent komt dit vervoer uit op maar liefst 58 procent. Dat blijkt uit het tweede onderzoek dat de haven verrichtte onder de bedrijven in het hele grensoverschrijdende havengebied.

Als multimodale haven zet North Sea Port (Vlissingen, Borsele, Terneuzen en Gent) sterk in op duurzaam vervoer. Voor de tweede maal voerde de grensoverschrijdende Nederlands/Vlaamse haven onderzoek uit naar de vervoersmogelijkheden die bedrijven (in 2019) gebruiken om goederen (aan- en afvoer) naar het achterland te vervoeren.

Hieruit blijkt dat 58 procent van de goederen in binnenvaartschepen wordt vervoerd. Het gaat zowel om het laden als het lossen van binnenvaartschepen. Dat is maar liefst een toename met +4 procent in één jaar tijd.

Daarnaast neemt het aandeel van het wegvervoer af tot 28 (-2) procent. Het spoor kent een stijging van 1 procent tot een aandeel van 10 procent. Het overbrengen van lading van een schip op een ander schip of vervoersmodus – zogeheten transhipment - is goed voor 4 procent (-3 procent) van de overslag.

“Deze cijfers uit het modalsplitonderzoek laten zien dat in North Sea Port-bedrijven en rederijen verder inzetten op vervoer via binnenvaart - in het bijzonder voor het vervoer van containers”, aldus Daan Schalck, CEO van North Sea Port.

Verder ontwikkelen

North Sea Port zet actief in op een ‘modal shift’ richting binnenvaart en spoor. Het beschikt over een uitgebreid netwerk van achterlandverbindingen. Het ligt immers op het kruispunt van de Europese vervoersmogelijkheden inzake binnenvaart, spoor (tot in China) en wegvervoer en op een aantal Europese vervoerscorridors.

Het vervoer over de binnenwateren zal nog toenemen met de realisatie van het Seine-Scheldeproject, waardoor binnenvaartschepen met een laadvermogen van 4.500 ton tot in Parijs kunnen varen.

leaderboard