Overslaan en naar de inhoud gaan
viaduct
De vrijliggende containerbaan.

Vrije betonnen baan voor uitwisseling containers rondom havengebied Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam start met de aanleg van een zogenoemde Container Exchange Route (CER). Deze CER verbindt diepzee containerterminals, empty depots, railterminals en distributiebedrijven op de Maasvlakte met elkaar.
 

Verbinding achterland verbeteren
Doel van deze vrijliggende betonnen rijbaan is de uitwisselkosten tussen de verschillende bedrijven te reduceren en de verbindingen met het Europese achterland verder te verbeteren. Ronald Paul, COO Havenbedrijf: “De CER biedt de mogelijkheid om containerstromen te bundelen waardoor treinen, binnenvaartschepen en feederschepen niet langer naar verschillende terminals hoeven te gaan. Met de CER introduceert het Havenbedrijf een compleet nieuw, geavanceerd en uniek systeem”.

Tegen congestie
Het project bevat zowel de aanleg van de infrastructuur als de aanschaf van terminalinstallaties, het bouwen en aanpassen van ICT-systemen en logistieke afspraken over de wijze waarop het transport van containers via de CER wordt afgehandeld. Er is een investeringsbedrag van 175 miljoen euro mee gemoeid. Paul: “De CER verbetert de verbinding tussen containerterminals op de Maasvlakte, bestrijdt congestie en vermindert daarmee de kosten, hetgeen de concurrentiepositie van de haven als containerhub versterkt”.

Opdracht
Het Havenbedrijf heeft Koninklijke VolkerWessels-ondernemingen KWS Infra bv & Van Hattum en Blankevoort bv gecontracteerd voor de aanleg van een robuuste betonnen baan, gelegen buiten de bedrijfsterreinen van de containerbedrijven op de Maasvlakte. Deze omvat circa 11,5 kilometer aan verharde baan (nieuw tot aan terminalterreinen); drie gelijkvloerse wegkruisingen; één gelijkvloerse spoorkruising en drie spoorviaducten. Het consortium start in 2018 met de aanleg van de rijbaan. CER moet eind 2020 operationeel zijn.

Bij de foto:  De initiatiefnemers en bouwers (vlnr): Jeroen Steens en Ronald Paul (beiden HbR) en Peter van Voorden (Van Hattum en Blankevoort) en Pieter Ahsman (KWS Infra).

Initiatiefnemers en bouwers

leaderboard