Overslaan en naar de inhoud gaan
Urkersluis
De Urkersluis

Toch nader onderzoek naar aanvaarbeveiliging Zuidersluis

Er wordt toch nader onderzoek gedaan naar een mogelijke aanvaarbeveiliging in de Zuidersluis in Flevoland. Dit op verzoek van onder meer ASV tijdens een vergadering van Provinciale Staten.

Meerderheid
De provincie had eerder nog laten weten niet van plan te zijn de aanvaarbeveiliging aan te brengen in de sluis, maar na de verhalen en toelichting naar aanleiding van twee insprekers was de stemming omgeslagen. Daardoor was er een ruime meerderheid voor toch nog een nader onderzoek naar een aanvaringsbeveiliging.

Bediening
Ger Veuger van ASV was een van de insprekers tijdens de vergadering. Hij sprak daarbij onder meer zijn verbazing uit over het besluit tot het inkorten van de schutlengtes en het terugtrekken van de aanvaarbeveiliging. Veuger noemde onder meer het ongeval in de Urkersluis – de sluiswachter had de brug niet voldoende opgedraaid waardoor de achterwoning zwaar beschadigd raakte -en het feit dat de schepen niet per se groter zijn geworden, eerder dat er minder kleinere schepen zijn. Volgens hem gaat het dus niet per se om de lengtes van de schepen, maar eerder om de bediening van de sluizen.

Lees ook: Schutlengtes sluizen Flevoland aangepast

Schutlengtes inkorten
De schutlengtes inkorten zou zijn gebeurd om de veiligheid te vergroten: de kans zou groot zijn dat een schip door een sluisdeur loopt en daardoor is een grotere veiligheidsmarge nodig. Veuger is het daar niet mee eens: “Als een schip maar net in een sluis past, kan hij er nooit met gang invaren. Hij gaat met dezelfde gang achteruit, als hij eerst vooruit ging. Stelt u zich eens voor; een schip vaart een sluis binnen. Wat gebeurt er? Er komt een waterkolom voor het schip. De waterkolom stijgt zo snel, dat het schip achteruit de sluis weer uit gaat, als de schipper niet oppast”. Een geladen schip kan volgens hem dan ook niet een brug rammen: “Dit is nooit gebeurd en zal ook nooit gebeuren in deze situatie”.

Lees ook: ASV waarschuwt provincie voor aanpassen schutlengtes sluizen

Rode knop
Veuger pleit er dan ook voor om niet de schutlengtes aan te passen en nader onderzoek te doen naar een aanvaarbeveiliging. Een idee zou zijn om, net als in Frankrijk, een rode knop in te stellen zodat de schipper daar in geval van nood op kan drukken en het schutproces direct gestopt wordt.

 

leaderboard