Overslaan en naar de inhoud gaan

Themamiddag over nieuwe emissieregels

De Non Road Mobile Machinery (NRMM) Stage V-richtlijn komt eraan. Een hele mond vol, maar deze richtlijn legt vanaf 2019 strengere emissieregels op. En dat heeft op termijn ingrijpende gevolgen voor binnenvaartondernemers.

Khalid Tachi, directeur van het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB), merkt dat de aankomende NRMM-verplichting sterk leeft binnen de sector. Geregeld ontvangt hij vragen van schippers die willen weten hoe streng de normen bijvoorbeeld zijn en of iedereen er aan moet voldoen.
“Ondernemers vragen ons of het mogelijk is al varend aan te tonen dat hun schip aan de emissie-eisen voldoet. Of hoe de norm precies onderscheid maakt tussen kleine en grote vermogens. Wie is uiteindelijk verantwoordelijk voor de emissieprestatie van de motoren? En wat gebeurt er als de schipper zelf zijn systeem samenstelt?”

Themamiddag

Op dinsdagmiddag 20 juni organiseert het EICB daarom een themamiddag rondom NRMM Stage V in Rotterdam. In aanloop hiernaartoe verzamelen Tachi en zijn collega’s zoveel mogelijk vragen over dit dossier. “We willen op 20 juni een vertaling maken van de norm en de bijbehorende eisen naar de consequenties voor individuele schippers,” aldus Tachi.

Het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) heeft hiervoor speciaal een online-loket geopend: www.eicb.nl/nrmm. Hier kunnen binnenvaartondernemers, maar bijvoorbeeld ook toeleveranciers van de sector, melding maken van kwesties rondom NRMM Stage V waarover ze die middag meer informatie wensen.

leaderboard