Overslaan en naar de inhoud gaan

Record: ineens 13 procent meer containers met binnenvaartschip over Rijn naar Bazel

In september dit jaar zagen de containerterminals in Bazel hun overslag naar recordhoogte schieten. De Schweizerische Rheinhäfen noteerden een nieuw maandrecord van 14.645 teu. Dat is 13 procent meer dan het vorige record van augustus 2016 (12.989 teu).

JUDITH STALPERS

Doordat het goederentransport over het spoor zwaar te lijden had onder de instorting van een bouwtunnel bij Rastatt (Rijnland-Palts), moest met name het containerverkeer andere wegen vinden. Het binnenschip nam het gros van de capaciteit richting Zwitserland (en terug) over.

Dit lukte ook, omdat de haven in Basel tijdelijk toestemming gaf om grotere en dieper varende schepen de haven in te laten. Het Zwitserse bedrijfsleven vreesde namelijk door de spoorstremming langs de belangrijke Rijnroute op zijn import, maar vooral op zijn export verliezen te draaien. Dankzij de efficiënte trimodale infrastructuur in Basel verliep de verhoogde stroom aan containers zonder problemen, aldus de woordvoerder van de Schweizerische Rheinhäfen.

Over het spoor bij Rastatt rijdn normaliter 200 goederentreinen per dag tussen Zwitserland en bestemmingen Rijnopwaarts. Deutsche Bahn kon slechts 40 procent daarvan omleiden. De rest moest worden afgezegd. De binnenvaart reageerde snel en had ook meteen voldoende scheepsruim beschikbaar. Alleen kwam het in de overslaghavens zoals Mannheim wel eens tot wachttijden vanwege een tekort aan kaairuimte met overslagkranen.

Begin oktober kon Deutsche Bahn het spoor bij Rastatt na spoedreparaties weer vrij geven, hetzij op beperkte schaal. De Rijnvaart profiteerde dus ook in oktober nog van de flessenhals op het spoor. De binnenvaartsector is voor de toekomst optimistisch. Men verwacht dat verladers en logistiekbedrijven de natte Rijnroute als een planbaar en betrouwbaar alternatief hebben (her-)ontdekt. (Foto Dansergroep)

leaderboard