Overslaan en naar de inhoud gaan

'Opwaardering Grensleie niet in gedrang door uitstel voor het kanaal Seine-Nord'

Het op de lange baan schuiven van het Franse kanaal Seine-Nord Europe, tussen Compiègne en Cambrai, heeft geen gevolgen voor de werkzaamheden om de Belgische Grensleie op te waarderen. Dit heeft minister Ben Weyts (N-VA) in het Vlaams parlement toegezegd aan volksvertegenwoordiger en partijgenoot Bert Maertens.

Het Seine-Scheldeproject moet het Seinebekken in de toekomst met het Schelde verbinden. Hiertoe dient er nog wel een nieuw kanaal gegraven worden tussen Compiègne en Cambrai: het kanaal Seine-Nord Europe. Recent werd evenwel duidelijk dat president Macron de realisatie van het kanaal aan Franse zijde wil uitstellen. Een vertraging kan echter op weinig bijval rekenen bij de Noord-Franse regio’s en departementen.

De regionale besturen willen borg staan voor een lening van 776 miljoen euro en zijn bereid om gedurende twee jaar een bedrag van 1,1 miljard euro ter beschikking te stellen aan de nationale overheid, om te voorkomen dat de werken zouden worden onderbroken. Ook eisen ze de leiding op over de aanleg van het kanaal. Midden oktober zou het antwoord van de Franse regering bekend moeten worden.

Onverminderd

“Wat ook het antwoord zal zijn, minister Weyts bevestigde me dat de werken om de Grensleie op te waarderen onverminderd doorgaan. Aan Vlaamse kant zijn we bezig met de Doortocht Wervik, die eind dit jaar voltooid zou moeten zijn. Midden volgend jaar zou er gestart worden met de uitvoering aan Franse kant. Deze werken zullen een jaar duren”, vertelt Maertens.

“De werken om het tracé van de Grensleie van Deûlémont tot de sluis van Komen op te waarderen, zouden starten in de tweede helft van 2019 en duren tot 2020; van Komen tot aan de taalgrens zijn ze nu aan de gang; van de taalgrens tot Menen (aan de Vlaamse kant) starten de werken in 2021”, zo besluit Maertens.

Foto: De huidige Grensleie bij Wervik.

leaderboard