Overslaan en naar de inhoud gaan
Scheepvaartkrant

Ongemak in Frankrijk over financiering en exploitatie toekomstige Canal Seine Nord

Tijdens een rondetafelgesprek, gisteren in de Franse Senaat in Parijs, met de belangrijkste partijen die betrokken zijn bij de bouw van het Canal Seine Nord Europe (CSNE), waaronder afgevaardigden van de Franse regering en van de Noord-Frans regio’s (Hauts de France), is ongerustheid ontstaan over de financiering van het kanaal en de vraag wie uiteindelijk de exploitatie van deze nieuwe waterweg in handen zal krijgen.

JAN SCHILS

Normaal zou dat de VNF, de beheerder van de Franse binnenlandse waterwegen worden, maar de Noord-Franse regio’s willen daarbij ook een vinger in de pap houden. Ook bij de bedrijfswereld langs het nog te bouwen kanaal heerst bezorgdheid over een te grote rol bij de exploitatie van de nationale overheid in Parijs.

Het CSNE wordt 107 kilometer lang en vormt de ontbrekende schakel op de binnenvaartroute, die de havens van Rotterdam en Antwerpen zal verbinden met het Parijse industriële Seine bekken. Als er geen kink meer in de kabel komt, zou de bouw in 2025 afgerond kunnen worden.

De Franse regering is akkoord gegaan met de regionalisering van het project en de voorfinanciering door de regio’s voor een slordige 600 tot 660 miljoen euro. De regering verklaarde zich tevens bereid om 1 miljard euro van de totale kosten van 4,5 tot 5 miljard euro voor de bouw van het kanaal voor haar rekening te nemen. Maar zij zoekt vergeefs naar middelen om dat geld buiten de huidige begroting bijeen te brengen.

Tot nu toe is dat niet gelukt nadat de eventuele oplossing (een speciale ecotaks) onhaalbaar was gebleken in het parlement. Dat wil de belastingbetalers niet laten opdraaien voor de kosten van het kanaal. Er is weliswaar geen sprake van dat het kanaal zal worden geschrapt, maar er is wel de nodige onrust ontstaan in het noorden van Frankrijk door de problemen met de financiering.

Brexit

Gevreesd wordt ook dat de EU-bijdrage aan de bouw van het kanaal van enkele honderden miljoenen euro zal worden verminderd als gevolg van het verlaten van de EU (brexit) door het Verenigd Koninkrijk. Daardoor zou ook het EU-budget voor de TEN’s (grote grensoverschrijdende infrastructuurwerken in Europa) dalen en dus ook de EU-bijdragen voor de bouw van het CSNE. Ook over de totale bouwkosten, die officieel op 4,5 miljard euro worden geraamd, heerst onzekerheid. Verschillende experts noemen bedragen tussen de 5 en 7 miljard euro als eindrekening.

Voorzitter Xavier Bertrand is er blijkbaar zelf ook niet helemaal gerust op. Hij wees erop dat het Seine Nord project door drie presidenten werd ondertekend en toch nog werd geschrapt voordat de huidige president Emmanuel Macron het onder hevige druk nieuw leven inblies.
In juni had Macron de bouw van het kanaal zelf nog voor onbepaalde tijd uitgesteld maar na een storm van protesten in heel Noord-Frankrijk en een slechte peiling onder de bevolking naar zijn populariteit gaf hij toe en zette hij het CSNE weer op de lijst van prioritaire vervoersinfrastructuurprojecten van Europees belang.

Le Havre

Bovendien is ook weerstand opgedoken tegen het nieuwe kanaal van de kant van de haven van Le Havre. Daar vrezen de havenautoriteiten dat het CSNE hun haven veel overslag zal kosten. Het is bekend dat de vroegere burgemeester van Le Havre en huidige Franse premier Edouard Philippe maar een koele minnaar is van het CSNE. Hij was het die in juni president Emmanuelle Macron ertoe overhaalde een pauze in te lassen in de werkzaamheden voor de aanleg van het kanaal.

leaderboard