Overslaan en naar de inhoud gaan

Hechtere samenwerking havens Antwerpen en Zeebrugge

Topfiguren van de havens van Antwerpen en Zeebrugge voeren – samen met enkele politici uit hun regio – sedert enige tijd geheime besprekingen over een nog hechtere en verregaandere samenwerking tussen beide havens. Dat hebben de topman van de Antwerpse haven, Jacques Verdermeiren, en de burgemeester van Brugge, Renaat Landuyt, afgelopen weekeinde bevestigd. In 2016 besloten beide havens al om commercieel samen te werken op het gebied van het containervervoer. “Thans is het de bedoeling om maximaal te gaan samenwerken.

We sluiten geen enkele scenario uit, alles is bespreekbaar”, verklaarde Landuyt. De Vlaamse minister van mobiliteit, Ben Weyts, zei de verdere samenwerking tussen beide havens toe te juichen. “Samenwerking tussen de havens kan de motor van onze economie alleen maar beter doen draaien en verdient dan ook alle kansen”, zo reageerde de minister.

Het nieuws over de hechtere band tussen beide Vlaamse havens werd enigszins overschaduwd door het feit dat de haven van Zeebrugge het totale goederenvervoer in 2017 met een kleine 2 procent zag dalen tot 37,12 miljoen ton. Deze tegenslag kwam vooral voor rekening van de forse daling van de aanvoer van vloeibaar aardgas via de LNG-terminal in deze haven. Tegenover deze daling stond dat de auto-overslag in Zeebrugge met 2 procent steeg tot 2,83 miljoen voertuigen in 2017. Het rol-on/rol-off vervoer steeg vorig jaar met 4,3 procent tot een totaal van 14.962.878 ton.

Een andere meevaller vorig jaar was de stijging van de werkgelegenheid bij de havenarbeiders met ruim 6 procent. Momenteel zijn er volgens topman Joachim Coens van de haven in Zeebrugge nog circa duizend vacatures. Coens verklaarde nog dat de fusie van de havens van Gent, Vlissingen en Terneuzen de bestuurders van de haven van Zeebrugge aan het denken heeft gezet over de eigen toekomst. Coens: “Iedereen is ervan doordrongen dat getouwtrek en gekissebis tussen Antwerpen en Zeebrugge niet meer van deze tijd is. ‘Reders die de Vlaamse havens aandoen en de overslagbedrijven die daar actief zijn, hebben daar geen boodschap aan. Er is duidelijk behoefte aan samenwerking tussen Antwerpen en Zeebrugge.” Coens ziet in eerste instantie een hechte digitale samenwerking.

Over de zoektocht van Antwerpen naar extra containercapaciteit en de vraag of Zeebrugge op dat vlak een rol zou kunnen spelen, was de topman van de Antwerpse haven duidelijk. Volgens hem blijkt heel wat studies dat Zeebrugge geen oplossing is. Daarvoor is de Antwerpse behoefte aan nieuwe containercapaciteit veel te groot Blijft de vraag hoe de twee havens kunnen samenwerken. Coens ziet alvast muziek in een hechte digitale samenwerking. Belangrijk is ook dat beide havens het eens zijn over onderzoek naar havenactiviteiten waar ze beide hun positie kunnen verbeteren en versterken.

leaderboard