Overslaan en naar de inhoud gaan
De promenade langs de Keulse Rheinaukade.
Fred Meurs

Gratis ligplaatsen in haven Keulen

Het havenbedrijf HGK in Keulen reageert op de hevige protesten van binnenvaarders. In overleg met de stad, de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (WSV) en terminaleigenaar Rheincargo zijn in de haven Niehl aanlegplaatsen gratis te gebruiken. Het is een tijdelijke maatregel om de schippers tegemoet te komen. En die geldt totdat de ligplaatsen in de Rheinauhafen weer te gebruiken zijn.

 

JUDITH STALPERS

 

In de haven Niehl (Noord-Keulen) bestonden de ligplaatsen al. Ze werden alleen niet echt door de binnenvaart gebruikt. “Het gaat om vrije capaciteiten”, zegt Christian Lorenz, woordvoerder van HGK. Nieuw is dat HGK nu de schippers aanbiedt deze plaatsen zonder betaling te gebruiken. De kade van de Niehler-haven heeft een goede infrastructuur. Er is een auto-afstelplaats, zodat het personeel ook met de auto naar de stad kan rijden. En havenpoort 1 (Hafentor 1) is altijd open. De ligplaatsen zijn gratis voor de schepen die er ook werkelijk komen rusten en/of om zaken aan de wal te regelen. Komt een schip om te laden en te lossen, dan gelden wel de gebruikelijke havengelden.

 

De gratis ligplaatsen blijven beschikbaar totdat de kade van de Rheinauhafen met dukdalven en een walaansluiting is uitgerust. In februari dit jaar werden alle bolders en ringen op en aan deze kademuur door HGK verwijderd. Dit als reactie op twee ongelukken met bolders, die door schepen uit hun voegen waren getrokken. Het HGK wilde vermijden dat er weer een ongeluk kon gebeuren. Zonder aankondiging vooraf werd in februari een aanlegverbod ingevoerd. Vrijwel meteen daarna verdwenen de bolders en ringen. Zo kon nooit meer aangelegd worden. Over het verdwijnen van deze aanlegplaatsen ontstond luid protest van de binnenvaartsector. Organisaties in Duitsland, Nederland en schippers drongen aan op een snel alternatief. Zonder de aanlegplaatsen werd het immers moeilijk om rusttijden aan te houden, of om zakelijke en familiaire dingen aan de wal te regelen. Er is toch al een tekort aan rustplaatsen langs de Rijn, aldus de schippers. Het protest tegen de abrupte maatregelen ging gepaard met luide toeteracties. Schippers die door Keulen voeren - of dat nu overdag of 's nachts was - deden dit al toeterend, zeer ten laste van omwonenden. Het leidde in maart tot een ronde tafelgesprek met alle betrokkenen: HGK, binnenschippers, stad Keulen, bewoners en de WSV. Op 20 april loopt een ultimatum af dat een deel van de binnenschippers hebben gesteld. Tot die datum willen ze een concreet plan van de verantwoordelijken op tafel hebben liggen. Is dit niet het geval, dan begint het getoeter opnieuw, is de dreiging.

 

Lees ook: Schippers luid toeterend in actie tegen ligplaatsenbesluit Keulen

 

Volgens Lorenz van HGK lopen de gesprekken tussen zijn bedrijf, de stad en de WSV op volle toeren om de Rheinauhafen weer beschikbaar te maken. Ook de meeste verbanden staan achter de plannen. “We hopen zeer spoedig onze overeenkomst bekend te kunnen maken,” zo Lorenz. Eigenlijk zijn, volgens hem, alle partijen het min of meer met elkaar eens. Er is enerzijds het technische probleem. Daar lijkt de oplossing met dukdalven en steigers min of meer rond. Anderzijds zijn er juridische regelingen te treffen. Dat heeft onder andere te maken met een reeds afgesproken eigendomswissel van de kademuren in de Rheinauhafen. Ze zijn nu eigendom van HGK. Binnen afzienbare tijd (3, 5 of wellicht 8 jaar) wordt de stad Keulen de nieuwe eigenaar. Daarnaast zal met de omzetting van plannen naar ombouw nog heel wat tijd gemoeid zijn. Wil men in Keulen een rustpauze inlassen, dan zal dat voorlopig in Niehl moeten. Maar vanaf nu voor niks.

 

leaderboard