Overslaan en naar de inhoud gaan

Damen test 3D-geprinte scheepsschroef

Damen Schipyards Group stapt in de ontwikkeling van een 3D-geprinte scheepsschroef, de zogenoemde WAAMpeller. De Gorinchemse scheepsbouwer gaat daarvoor een samenwerking aan met het Rotterdamse RAMLAB, Promarin, Autodesk en Bureau Veritas.

Damens betrokkenheid bij dit project is een jaar geleden begonnen, bij een onderzoeksprogramma naar 3D printen. “Drie studenten van de TU Delft brachten ons in contact met de andere leden van het consortium”, vertelt Kees Custers, projectingenieur bij Damens afdeling research & development. “Het unieke aan deze groep bedrijven is dat we weliswaar gezamenlijke belangen delen, maar ieder ook een eigen doel houden”.

De nieuwe scheepsschroef is gebaseerd op een Promarin-ontwerp, zoals die wordt gebruikt op het scheepstype van de Damen Stan Tug 1606. Deze schroef met een diameter van 1.300 mm weegt ongeveer 180 kilo. Gebruikmakend van Autodesk software in het productieproces wordt de schroef gefabriceerd van een bronslegering volgens het Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM) process. Damen verricht vervolgens de testen en Bureau Veritas wordt erbij betrokken om het eindproduct te certificeren.
Foto: de samenwerkende partijen bijeen voor het Rotterdamse RAMLAB bij de RDM.

leaderboard