Overslaan en naar de inhoud gaan
Sluis Pont Malin
Sluis Pont Malin is in staking.

Boze VBR: “Fransen gijzelen onze schepen met hun stakingsacties”

Drie vakbonden in Frankrijk (het FO, de CGT en het CFDT), die samen 4.500 werknemers vertegenwoordigen in de openbare sector (waaronder de binnenvaart), hebben hun leden opgeroepen om vandaag (22 mei) het werk neer te leggen. Wie staakt en waar hangt natuurlijk af van de vraag of de sluismeester bij een van deze vakbonden aangesloten is.

 

Jan Schils

 

Met de sluismeester van Pont Malin op de Schelde is dat het geval. Daar wordt de sluis vandaag dus niet bediend. Volgens een woordvoerder van de Franse vaarwegenbeheerder (VNF) is de situatie “wat onoverzichtelijk om niet te zeggen chaotisch”. De meeste sluismeesters zouden wel lid zijn van een van de vakbonden en het werk vandaag in de loop van de dag neerleggen.

 

Kritiek

De Vereniging van Belgische Reders (VBR) heeft felle kritiek op de acties in Frankrijk. VBR-ondervoorzitter Gaston Pius: “Klap op de vuurpijl is, dat men het afgelopen lange weekend werkzaamheden uitgevoerd heeft in de regio Doornik en hierdoor geen scheepvaart mogelijk was. Daardoor werd een groot aantal schepen bij elkaar gebracht aan de Belgische kant van de Schelde. Die schepen komen nu allemaal tegelijk aan bij de Franse kant van de Schelde en /of de Leie. Wanneer de sluis van Frèsnes niet bediend wordt, betekent dat een zware tegenvaller voor onze leden. Deze sluis is immers zeer belangrijk voor onze containervaart”. Volgens de VBR is het totaal onaanvaardbaar dat de Fransen schepen gijzelen, waardoor achteraf getracht moet worden om de verloren tijd in te halen, onder andere door langere vaartijden in te lassen.

 

Intussen groeit de ontevredenheid over de staat van de vaarwegeninfrastructuur in het land, zowel bij de Franse als de buitenlandse schippers op de vaarwegen daar met de dag. Vaak worden sluizen onaangekondigd niet bediend. Wie daarover klaagt, krijgt steeds het volgende refrein te horen: “Er is een tekort aan personeel….”

 

Beetje begrip

Voorzitter Pascal Roland van de Belgische schippersorganisatie ‘Ons Recht’ bevestigt dat vandaag een aantal sluizen op het vaarwegennet van de VNF gesloten zijn. Roland zegt een zeker begrip te kunnen opbrengen voor de acties op de vaarwegen in Frankrijk, maar die acties betekenen volgens hem wel een aantasting van het economisch evenwicht tussen de verschillende transportbedrijven te water.

Hij verwacht dat de automatisering van de sluizen in Frankrijk in de nabije toekomst een nieuwe uitdaging zal worden voor het gebruik van de vaarwegen. Zo zal er geen fysiek contact meer zijn tussen de sluiswachters en de bemanning van de schepen, als die sluizen niet langer bemand zullen zijn. Dat kan volgens Roland weliswaar gevolgen hebben voor een efficiënter gebruik van de vaarwegen, maar hij vreest wel voor het onderhoud van de sluizen als daarvoor geen personeel meer beschikbaar zal zijn.

 

leaderboard