Overslaan en naar de inhoud gaan

Binnenvaart helpt de bouw verduurzamen

Woensdagmiddag 17 mei is aan de Vaartkom in Leuven voor het eerst een binnenschip met bouwmaterialen binnengelopen waarvoor, als het om vervoer over de weg zou zijn gegaan, 22 vrachtwagens nodig zouden zijn geweest. De bouwmaterialen waren bestemd voor de bouwsite van het project SKY One aan de Vaartkom, waarbij behalve projectontwikkelaar Dyls ook nog het Duitse bedrijf Wienerberger (fabrikant van keramische bouwmaterialen), leverancier André Celis van bouwmaterialen en de Vlaamse Waterweg betrokken zijn. Het project wordt door de deelnemende partners een succesvol voorbeeld genoemd van de manier waarop de bouwsector verder kan verduurzamen.

Jan Schils

Tijdens de bijeenkomst werd van verschillende zijden gewezen op de voordelen van dit soort transporten over het water. Het beste wordt dit nog geïllustreerd door het feit dat een enkel binnenschip evenveel vracht vervoert als 22 vrachtwagens. Volgens de initiatiefnemers biedt het transport via het water een aantal belangrijke voordelen zoals minder filevorming en minder luchtvervuiling, grotere verkeersveiligheid en een beter wooncomfort in de onmiddellijke omgeving van de waterwegen. De binnenvaart stoot ook minder CO2 uit. Per ton vracht die over een afstand van één kilometer wordt vervoerd, stoot een binnenschip 25 procent minder CO2 uit dan een vrachtwagen.
Ondanks de voordelen is de aanvoer van bouwmaterialen via het water niet vanzelfsprekend voor een standsontwikkelingsproject als SKY One. De ligging vlakbij de Vaartkom is weliswaar een voordeel, maar de bouwwerf is niet zo gemakkelijk toegankelijk. De Vaartkom wordt immers ook gebruikt als jachthaven. Een ander probleem waarvoor een oplossing moest worden gevonden was de vraag naar voldoende opslagruimte. Omdat een vrachtschip veel meer lading bevat dan een vrachtwagen, moest er veel meer plaats worden vrijgemaakt om die vracht te stapelen. Toch zijn de partners in dit project erin geslaagd ook daarvoor een oplossing te vinden.
Bouwmaterialenhandelaar André Celis, een van de partners, blijkt al sedert 2011 te hebben gekozen voor het vervoer van bouwmaterialen via de waterweg. Behalve bouwmaterialen vervoert dit bedrijf bijvoorbeeld ook lege bakken voor een Leuvense bierbrouwer.
Ook ‘De Vlaamse Waterweg’, ontstaan uit de fusie van nv De Scheepvaart met Waterwegen en Zeekanaal NV, deelt in dit Leuvense project. De Vlaamse Waterweg staat voor een drievoudige missie. Ze wil het transport via de binnenvaart bevorderen, instaan voor waterbeheersing en de waterwegen aantrekkelijker maken voor recreatief gebruik. De Vlaamse Waterweg zegt klaar te staan om ook andere watergebonden projecten te ondersteunen. Daarbij wordt gedacht aan het verder ontwikkelen van palletvervoer en aan stadsdistributie.

leaderboard