Pon Power | Banner scheepvaartkrant
Werkendam | Banner scheepvaartkrant
CUNEUS | Banner scheepvaartkrant
Polmai Banner Scheepvaartkrant

Laatste nieuws

'Slimme' ligplaatsen voor de binnenvaart

17.11 - 14.10 Met de oplevering van steiger 6 zijn deze week de twaalf nieuwe ‘slimme’ ligplaatsen voor de binnenvaart in het Calandkanaal allemaal opgeleverd. De ligplaatsen beschikken bijna allemaal over een composieten loopbrug. Door de afstand van 64 meter komen de schepen verder van de kade af te liggen, waardoor de boegschroeven minder schade aan het talud veroorzaken.

“Het Havenbedrijf Rotterdam wil internationaal toonaangevend zijn in duurzaamheid. Verbeteringen in de infrastructuur van de haven staan daarom voortdurend in het teken van innovatieve oplossingen die zowel duurzaam als efficiënt moeten zijn. De havenbruggen voor de binnenvaart, volledig uitgevoerd in kunststofcomposiet, maken daar deel van uit”, aldus Ronald Paul, COO Havenbedrijf.

Slimmigheden

Er zijn nog andere slimmigheden aan de nieuwe binnenvaartligplaatsen toegevoegd. Zo staan op de kade de zogenoemde dynamische scheepvaartverkeer informatiepanelen (DSIP). Dit zijn digitale verkeersborden met informatie voor scheepvaart. De afmeerpalen van de ligpalen hebben dankzij een kunststof buispaalcover een betere bescherming dan de voorheen gebruikte folie. De afvalcontainers hebben vulgraad-sensoren gekregen, zodat je op afstand kan zien of de bak vol is. Drie weken terug werden al bij wijze van proef biohutten in het kanaal geïnstalleerd. Dit is een kunstmatig gecreëerde leefomgeving voor opgroeiende vis.

Minder staal

Enkele slimme ligplaatsen zijn ook uitgerust met sensoren die moeten uitwijzen wat de aanmeersnelheid van binnenvaartschepen is. Daar is nog nooit onderzoek naar gedaan. De opgedane kennis kan dan gebruikt worden bij het aanleggen van toekomstige ligplaatsen. Eerder onderzoek wees uit dat dankzij de verkeersbegeleiding zeeschepen veel langzamer afmeren en veel minder druk op kades veroorzaken dan algemeen werd aangenomen. Dit heeft ertoe geleid dat meerpalen minder staal nodig hebben en ook minder diep de grond in hoeven. (Foto Marius van den Ouden)

Meer Nieuws

Apps

  • Vind hier uw daily Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw e-paper Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw Scheepvaart- telefoongids app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app store