Pon Power | Banner scheepvaartkrant
Werkendam | Banner scheepvaartkrant
CUNEUS | Banner scheepvaartkrant
gamechanger Banner Scheepvaartkrant
Oleus Banner Scheepvaartkrant

Laatste nieuws

Vervolg sloopwerkzaamheden oude Botlekbrug

09.11 - 10.00 Rijkswaterstaat gaat in het weekend van 11 november verder met de sloop van de oude Botlekbrug. Daardoor is de Oude Maas gestemd voor scheepvaartverkeer. Begin volgend jaar is de sloop zo ver dat de oostelijke doorvaart van de Nieuwe Botlekbrug gebruikt kan worden en schepen van beide kanten tegelijk de brug kunnen passeren.
Dit weekend worden de lage brugdelen aan de oostzijde van de brug verwijderd. Daarna volgen de vakwerkbruggen en heftorens. Als laatste worden de pijlers en de rest van de brug gesloopt.

Om de hinder zo veel mogelijk te beperken wordt de sloop gecombineerd met regulier onderhoud aan de nieuwe brug. Door de sloop zijn er stremmingen op zaterdag 11 november van 02.00 tot 18.30 uur, zondag 19 november van 06.00 tot 18.00 uur en zondag 3 december van 06.00 tot 18.00 uur. Mochten de sloopwerkzaamheden op 11 november niet of deels niet doorgaan dan worden deze verplaatst naar zondag 12 november van 02.00 tot 18.30 uur. Ook dan is er voor de scheepvaart een doorvaartmogelijkheid gecreëerd tussen 09.30 en 12.00 uur.

Er zijn ook onderhoudswerkzaamheden op woensdag 13 december van 22.00 uur tot donderdag 14 december 05.00 uur en woensdag 22 november van 22.00 uur tot donderdag 23 november 05.00 uur.

Begin volgend jaar, als de sloop weer verder gevorderd is, zijn er twee doorvaartopeningen met elk een doorvaartbreedte van ruim 87 meter, waardoor schepen makkelijker kunnen manoeuvreren. Tot er gebaggerd is, is de diepgang van de oostelijke doorvaart nog wel tijdelijk beperkt tot circa zeven meter (per week passeren gemiddeld vier schepen met een diepgang van meer dan zeven meter).

De nieuwe Botlekbrug, een van de grootste hefbruggen in Europa, is sinds 2015 in gebruik. De brug is een belangrijke schakel voor weg-, spoor- en scheepvaartverkeer. De afmetingen, het gewicht en de aanwezige techniek maken de brug uniek. Het belangrijkste voordeel van de nieuwe Botlekbrug is dat deze meer weg- en treinverkeer aan kan dan de oude brug (meer rijstroken). De nieuwe brug is ook hoger, waardoor deze minder vaak open hoeft (van vijftig naar twintig openingen per dag). Gemiddeld gaat de brug 6.000 keer per jaar open om schepen te laten passeren. De gemiddelde duur van een opening is 11 minuten.

Meer Nieuws

Apps

  • Vind hier uw daily Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw e-paper Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw Scheepvaart- telefoongids app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app store