Pon Power | Banner scheepvaartkrant
Werkendam | Banner scheepvaartkrant
CUNEUS | Banner scheepvaartkrant
Polmai Banner Scheepvaartkrant

Laatste nieuws

Met eerste Europaschip op Wezer en Hunte

12.10 - 10.00 Schipper Wim Kleine van het Europaschip mvs Rehoboth II heeft deze week als eerste Nederlandse binnenvaartschipper de Midden-Wezer, Unterweser en Hunte bevaren. De avontuurlijke reis was een positieve ervaring.
“We hebben redelijk wat contacten op de vrije markt en konden via de firma Hoffmann in Segnitz, afdeling Duisburg een retourvracht aannemen om te laden in Berenbush met grind voor Oldenburg en daarna aansluitend in Bremen brouwgerst laden voor Koblenz”, vertelt Kleine.

Eerst even wat geschiedenis. In 2005 had Concordia Group een 110 x 11.45 meter casco in de aanbieding, dat geschikt was voor de kanalen en ook voor de Rijn en vierlaags-containervaart. Al met al een groot schip met een heel groot vaargebied.

Kleine: “In 2005 was er nog weinig te zien van de uitbouw van het Dortmund-Eemskanaal, maar in de tijd die daarop volgde, zag je zienderogen dat het kanaal verder en verder werd uitgebouwd. In 2007 was er echter meer belangstelling voor dit schip zodat ik toen de ‘Panta Rhei’ besteld heb - hetzelfde type schip”.

Nadat Kleine zijn eerste Rehoboth uit 2006 had verkocht, bestelde hij in 2008 een zelfde soort schip. Vervolgens zijn er samen met de tekenaar van Concordia wat verbeteringen doorgevoerd, zoals een hoger middenschip en grotere stuurhut. De Concordia Group raakte ook steeds enthousiaster, zodat ze dit schip ‘type Rehoboth’ hadden genoemd. Deze Rehoboth II is in 2011 door Kleine in gebruik genomen.

De schipper: “Zo hebben we de laatste jaren al aardig wat kanaalreisjes gedaan. Salzgitter, Lübbecke, Bulsteringen, Ladbergen, enzovoorts. Sinds 19-8-2017 eindelijk de nieuwe schachtsluis in Minden klaar was, (was 85 meter) wilde ik ook graag dit stukje van het Duitse achterland ontdekken”.

Ervaring

Over de reis: “Na de storm van de afgelopen week hadden we wel een half metertje meer water op de Midden-Wezer en is er wel de nodige ervaring nodig om de scherpe bochten te varen. De collega's die daar hun vaste traject varen, zijn uitermate vriendelijk en behulpzaam in het communiceren. Ook de sluismeesters zijn bijzonder vriendelijk, alhoewel bijna elke sluis op afstand bediend wordt. Mooie sluizen, goede overnachtingsplaatsen en mooie landschappen”.

Ambtenaren aan boord

Kleine vervolgt: “In sluis Hemelingen kwamen er twee ambtenaren aan boord van de Wsv Bremen. Om ook eens op de Hunte (Elsfleth-Oldenburg) te kijken hoe dit allemaal zal gaan met een 110 x 11.45 m-schip. Mijn ervaring is dat Duitsland op de goede weg is met het uitbouwen van zijn rivieren en kanalen. Zelf was ik sinds 2003 hier niet geweest. De Hunte is voor deze maat vergunningsplichtig, maar mijns inziens onnodig. Ook de passage met tegenliggers is ruim genoeg. Morgen gaan we brouwgerst laden in Bremen voor Koblenz”.

Foto: In de Weserschleuse Hemelingen bij Bremen.

Meer Nieuws

Apps

  • Vind hier uw daily Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw e-paper Scheepvaartkrant app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app-store
  • Vind hier uw Scheepvaart- telefoongids app!

    Vind uw app in de GooglePlay Vind uw app in de app store